Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Jämtlands län

Debatt
Debatt: Inlandet är redo – rusta Inlandsbanan

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Rusta Inlandsbanan, skriver fyra S-politiker, som utvecklar sina tankar i debattartikeln

Bild: Lars Ljungmark

Annons

Inlandet är redo, vi har kraften och möjligheterna. En möjlighet som dessutom utvecklar Sveriges järnvägs kapacitet är att rusta Inlandsbanan.

19 kommuner från Kristinehamn till Gällivare, rakt igenom Sveriges inland är delägare till Inlandsbanan AB som förvaltar statens egendom – Inlandsbanan. En pulsåder rakt igenom Inlandet.

Inlandsbanan går genom ett mycket rikt råvarulandskap där gruv- och metallbaserade samt skogsbaserade näringar dominerar. Banan byggdes bland annat i syfte att fungera som en transportlänk för råvaror från Norrlands inland till södra Sverige och för att på så sätt öka exploateringsmöjligheterna i norra Sverige.

Inlandsbanan samt anslutande tvärbanor, är idag en resurs med stor utvecklingspotential i det svenska järnvägsnätet. Inlandsbanan har en stark koppling till Norge, gods kan lastas om till järnväg och till gummihjul igen. Omlastningsterminaler längs Inlandsbanan får än viktigare roll när omlastning kan ske mellan olika transportslag.

Annons

Annons

Att det rör på sig i Norrland har ingen missat, tillväxten är stark och befolkningen ökar. Vi ser möjligheter med hela inlandet. Från norr till söder finns olika tillväxtmöjligheter, både ur ett råvaruperspektiv, ur ett befolkningsperspektiv och som en transportlänk som både ger en snabb väg genom Sverige och en redundans till andra järnvägar.

• En grön godskorridor till gagn för industrin

Sveriges basindustri är beroende av fungerande godstransporter, framför allt skogsnäringen som har stort behov av mer klimatsmarta transporter på järnväg. Dessa industriaktörer måste ges goda förutsättningar att transportera varor både hållbart och transporteffektivt till sina marknader i Sverige och övriga kontinenten.

Hållbara transporter på järnväg är en viktig del i klimatomställningen. Vätgas är en möjlig långsiktig lösning för drift på Inlandsbanan, som inte är elektrifierad. Genom en vätgasdriven godskorridor på Inlandsbanan skulle stora laster tungt industrigods kunna transporteras helt koldioxidfritt från norra Norrland genom halva Sverige.

• Skapar arbetstillfällen

Företag startar och flyttar norrut och där resurserna finns. Industrin växer liksom besöksnäringen. För att framtidssäkra denna utveckling – utan att samtidigt skapa klimatavtryck och miljöpåverkan för senare generationer – krävs en storsatsning på hållbara, koldioxidfria persontransporter. Järnvägen spelar även i detta en helt central roll.

Annons

En upprustad inlandsbana skapar större arbetsmarknadsområden då en persontrafik kan erbjudas med en halverad restid. Kompetensförsörjningen underlättas och medborgarna har fler arbetsplatser att välja på, samtidigt som man kan bosätta sig på fler ställen. Detta kommer att skapa bättre förutsättningar för inlandskommunernas möjligheter att upprätthålla en fortsatt god välfärd.

Annons

Satsningen på vätgasdriven järnväg skulle snabbt kunna skapa nya årsarbetstillfällen under projektering, byggnation och energiproduktion. Sverige har idag en betydande andel förnybar energiproduktion från främst vatten- och vindkraftsproduktion. Här finns stora möjligheter att använda denna energiproduktion till att skapa nya möjligheter inom grön vätgasproduktion och teknologi.

• Bidrar med efterfrågad järnvägskapacitet

Inlandslänken skiljer sig från andra järnvägsinvesteringar främst genom att investeringen är blygsam i förhållande till storleken. Det är ingen ny bana som ska byggas utan det handlar om att rusta det som redan finns, till en standard där den kan göra stor nytta för den samlade järnvägskapaciteten. Kapacitetstillskottet motsvarar en helt nybyggd bana men till väsentligt lägre pris.  

Inlandsbanan är en fungerande anläggning idag utifrån de förutsättningar som givits, men lider ändå av underhållsskulder. Banan går att rusta på kort tid då inga nya tillstånd krävs som riskerar att förlänga byggtiden. En upprustad bana skulle kunna öppna för trafik redan 2027 och därmed snabbt kunna bidra med efterfrågad järnvägskapacitet.

Susanne Hansson (S)

Kommunstyrelsens ordförande, Strömsund

Niklas Daoson (S)

Oppositionsråd, Östersund

Therese Kärngard (S)

Kommunstyrelsens ordförande, Berg

Lars Gunnar Nordlander (S)

Kommunstyrelsens ordförande, Härjedalen

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy