Behovet av beredskapsflygplatser visar att de lokala flygledarna måste få vara kvar.

En helikopter under inflygning vid flygledartornet på Åre-Östersund flygplats. Foto: Lennart Öhd
Sverige har normalt tio samhällsviktiga statsägda beredskapsflygplatser, men i december i fjol gav regeringen Trafikverket i uppdrag att förhandla och ingå överenskommelser med ytterligare 17. Åre-Östersund hör till de tio viktigaste flygplatserna.
Annons
Annons
Under pandemin har regeringen insett vikten av dessa flygplatser och skjutit till pengar för att hålla igång dessa så kallade beredskapsflygplatser.
Om nu dessa beredskapsflygplatser är så viktiga, hur kan man då tillåta att flygledarna på dessa viktiga flygplatser på sikt ersätts av kameror och att flygledningen på dessa platser övertas av Arlanda.
Värre situationer än pandemin kan inträffa. Trafikledningen från Arlanda kan plötsligt vara utslagen. Arlanda är alldeles för lätt att slå ut av en fiende antingen rent fysiskt eller genom en cyberattack. I ett sådant läge är det för sent att ropa på nya lokala flygledare. Eller att börja utbilda nya.
Ett robust samhälle måste ha råd med att ha fast anställda flygledare på våra beredskapsflygplatser. Även om vinsten blir mindre och bonusarna lägre för styrelsen i den statliga flygplatskoncernen Swedavia, när inte all flygledning sker från Arlanda.
Björn Wahlberg