Östersund skördar inom vinteridrotterna ofantliga framgångar just nu, framför allt inom längdskidor och skidskytte. I sociala medier uppmanas vi att tagga våra bilder med en medalj och visa att vi kommer från “Medaljstaden”. Vi är många som gläds mycket åt dessa framgångar och som också funderar på hur det kunnat bli just så här? Visst kan mycket härröras till de aktivas träningsvilja vid ung ålder och deras föräldrars tålmodiga peppande och skjutsande, men vi måste våga se att de mångåriga satsningar som Östersunds kommun gjort på Arenaområdet också inverkar. Viljan att långsiktigt satsa pengar, tid och engagemang på dessa idrottare och evenemangen ger nu frukt.

Martin Johansson, regissör.
Bild: Malin Palmqvist
Annons
Annons
Tänk om det kunde satsas lite mer på kulturen framgent, vilka vidunderliga insatser skulle vi inte då få se från kulturens håll?

Jonna Hylén, musiker och producent.
Bild: Marcus Berglund
Under många långa år har en diskussion pågått om att Östersund saknar ett ordentligt kulturhus. Visionerna har varit storslagna och placeringen för det nya huset lika många. Det har funnits en stark opinion för ett nybygge och en nästan lika stark opinion emot. Risken med exklusiva nybyggen är att när huset väl står klart finns inga pengar kvar till verksamheten, och det är just verksamheten som är kärnan. Ett hus lever inte av sig själv utan av de som befolkar det. Förutom kanske det övergivna huset i Dunderklumpen, men han blir å andra sidan aldrig så glad som när någon stampar på hans golv.

Mats Hurtig, Östersundsrevyn.
Bild: Helena Lindh
I höstas la Miljöpartiet i Östersund ett förslag om att när renoveringen av kommunens lokaler vid Rådhuset är klar så bör nuvarande ersättningslokaler i Österängsskolan omvandlas till ett kulturhus. Vi är många som tycker att detta förslag är det bästa som sett dagens ljus i denna ändlösa, och ibland, hätska debatt. Östersunds stadskärna håller på att förstoras i och med alla satsningar kring Storsjö strand och Bangårdsgatan. Österängsskolan ligger perfekt i mitten för detta nya centrum och just utanför huset finns både Österängsparken och skolans innergård, som båda skulle kunna användas till utomhuskonserter, föreställningar, marknader och andra aktiviteter, något som efter pandemin antagligen kommer utökas. Även kulturlivet lär i framtiden behöva tänka om vad gäller presentationen av sina verk.
Annons
Annons

Österängsskolan ligger perfekt i mitten för detta nya centrum, skriver debattörerna.
Bild: Lars Ljungmark
Huset, som redan står där det står, inrymmer redan Östersunds Teaterverkstad för scenkonst av olika slag. De gamla skolsalarna och de renoverade mindre rummen i vissa korridorer borde kunna passa perfekt för t.ex. Kulturskolans olika verksamheter. Där finns redan en aula för större konserter och föreställningar, där finns möjligheter för enskilda och gemensamma konstateljéer, där finns ett kafé för soppteater och litteraturmöten, där finns lokaler för att bedriva dansverksamhet. Österängsskolan skulle kunna bli den där platsen där unga och äldre, amatörer och professionella, möts i sina respektive utövanden, precis på samma sätt som arenaområdet fungerar idag.

Österängsskolan inrymmer redan Östersunds Teaterverkstad.
Bild: Lars Ljungmark
Vi inser att modifieringar kommer behöva göras för att lokalerna ska kunna fungera för hela allmänhetens behov, men att denna investering är väl värd att göra. Det vore tragiskt att se denna byggnad med distinkt profil och, i vårt tycke, även kulturhistoriskt värde gå förlorad för allmänheten.

Patrik Zackrisson, Östersundsrevyn
Bild: Sara Strömberg
För att Östersund ska kunna bli en ännu mer framgångsrik kulturstad så behövs satsningar på kulturell infrastruktur, ändamålsenliga lokaler för både “träning”, dvs. chansen att få öva på sina kulturuttryck, som “prestation”, dvs. där chansen att visa upp det som övats ges. Det behövs också medel till kulturell verksamhet, på avlönade “tränare” för de unga men även medel för de professionella utövare som redan finns här.
Annons
Annons

Håkan Borgsten, skådespelare och dramapedagog.
Bild: Marcus Berglund
Arenaområdet är fantastiskt, missa inte chansen att låta Österängsskolan bli något liknande för kulturen. I fråga om nationell och internationell kvalité på utövare skulle vi säga att skillnaden inte är så stor mellan idrotten och kulturen, däremot är det kanske främst i synen på de båda som det skiljer sig åt?

Maria Nilsson Waller, koreograf och dansare.
Bild: Sara Strömberg
Martin Johansson, regissör
Jonna Hylén, musiker och kulturproducent
Mats Hurtig, Östersundsrevyn
Patrik Zackrisson, Östersundsrevyn
Håkan Borgsten, skådespelare och dramapedagog
Maria Nilsson Waller, koreograf och dansare
Malin Tengvard, skådespelare
Helena Gezelius, skådespelare
Jonas Jonsson, skådespelare och musiker
Morgan Jönsson, musiker
Lillemor Jönsson, kulturjournalist
Elias (Place) Jönsson, artist, skådespelare, Youtuber
Lena Bengtsson, frilansande artist och pedagog
Pernilla Axerup, lärare på Kulturskolan i Östersund
Kristina Ernehed, landsbygdsutvecklare
Karin Riddar, kulturproducent
Paulina Fröling, musiker
Annons

Helena Gezelius, skådespelare.
Bild: Marcus Berglund
Annons

Elias (Place) Jönsson, artist, skådespelare, Youtuber.
Bild: Marcus Berglund

Kristina Ernehed, landsbygdsutvecklare.
Bild: Ingmar Reslegård

Karin Riddar, kulturproducent .
Bild: Astri Lindbäck

Paulina Fröling, musiker.
Bild: Karin G Jonsson