Vi uppmanas att åka allt mer kollektivt (just nu ett undantag av kända skäl). Det är positivt, men då behöver infrastrukturen förbättras på flera ställen för att kollektivtrafiken ska bli attraktiv. Det gäller speciellt den spårbundna trafiken. Det hävdas ofta att det saknas pengar till upprustning av infrastrukturen.

¨Undersöka om det går att få bidrag till upprustning av Inlandsbanan. Banan är en viktig transportled i inlandet för turism, men framförallt för godstrafik", skriver Christer Wlhelmsson, Ordförande Järnvägsfrämjandet. Foto : Niklas Wallner
Annons
Annons
Det finns alternativ att söka bidrag till upprustningen. Det kan handla om bidrag till upprustning av en järnväg, elektrifiering, plattformsbyggnad och liknande. Dessutom bör det satsas mer på säkerheten vid obevakade järnvägsövergångar. En möjlighet är att kolla upp med EU om där finns möjligheter till bidrag för upprustning och ny satsning på infrastrukturen. Ett annat alternativ är att kontakta Naturvårdsverket och rådfråga dem om bidragspengar till Klimatklivet
Här bör regionala myndigheter genom tjänstemän och politiker kolla om det går att få bidrag från Klimatklivet för en förbättrad kollektivtrafik.
Här bör undersökas om det går att få bidrag till upprustning av Inlandsbanan. Banan är en viktig transportled i inlandet för turism, men framförallt för godstrafik. Den är en viktig länk för omledning vid trafikstörningar. Den knyter samman flera järnvägar på olika ställen samt har anslutning till Norge i Östersund och Gällivare.
Regionen bör tillsammans med kommunerna agera för detta!
Christer Wilhelmsson
Ordförande Järnvägsfrämjandet