Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
Insändare: Fördelar med lägre fart

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Ulf-Göran Andersson i Kälarne pekar på konsekvenserna med lägre hastighetsgränser.

Bild: Lars Ljungmark

Annons

Apropå detta med sänkt hastighet, detta är ju helt perfekt för mig som bor i Kälarne. Från 1 januari 2021, får jag inte reseavdrag, eftersom jag har 9 mil enkel resa.

Jag får inte hellre dagsbidraget, som Centerpartiet förhandlat fram, eftersom jag endast har 25 km till Hammarstrand. Centern och Miljöpartiet tycker nämligen, att det är inga problem med att vara borta i 14-16 timmar per dygn, vi gör ju ändå inget då vi kommer hem.

Annons

Annons

De tycker också att det är helt ok att gå ned till 6 timmars arbetsdag med 5 500 kr mindre per månad, vi har ju ändå inga stora kostnader då vi bor i glesbygd.

Men varför är jag då så glad över hastighetssänkningen då? Jo, jag får köra min gamla Volvo 940, som blir veteran i november, vilket då gör, att det spelar ingen roll om jag får reseavdrag eller inte, då bilen kostar endast 65 kr per år och eftersom den inte får framföras fortare än 80, drar den inte mer än 0,68 liter milen, vilket i sin tur innebär att jag inte behöver byta till laddhybrid eller el-bil, då denna drar mindre med bränsle.

Lägg därtill att med minskat väg underhåll, så kan Miljöpartiets medlemmar, snart åka höghastighetståg till Göteborg, från Stockholm. Snacka om winwin-situation, jag slipper bilskatten och Centern samt Miljöpartiet, får tyvärr se mig bo kvar i glesbygd, trots att de vill stänga glesbygden, för att kunna öppna gruvor, bygga vindkraftverk. Som sagt, länge leve Trafikverket!!!

Ulf-Göran Andersson, Kälarne

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy