Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Östersund

Historiska ögonblick: LT för 40 år sedan

Systembolaget slutade ta emot pantflaskor. Foto: Jurek Holzer /TT

Annons

Månadsskiftet mars-april 1980 slutade Systembolaget att ta emot pantflaskor. Veckorna innan var det rusning och folk köade med massor av gamla vin- och spritbuteljer. Till gamla Systembolaget på Kyrkgatan kom under en vecka 35 000 tomflaskor i retur. En del pantade för upp till 2 000 kronor.

Strömsunds lantbrevbärare var först i Sverige med kommunikationsradio i sina bilar. Det var med tanke på risken för rån men även för att tillkalla hjälp vid till exempel trafikolyckor, som installationen gjordes.

Skidbackarna i Västjämtland blev allt brunare ju längre påskhelgen led. Från Fjällgården kom ett helt demonstrationståg, som ett inslag i Årekarnevalen, och manifesterade mot snöbristens Åre och behovet att skaffa snökanoner.

Annons

Det var bensinbrist i påsktider. Foto: Erik G Svensson/TT

Annons

Det var också bensinkris i Åre i påsktider. En övertidsblockad slog till mot mackarna och bilisterna tankade för brinnande livet. Även i Östersund var det problem, när cisternerna sinade på annandagen.

Nuvarande brandstation i Hammarstrand. Foto: Katrin Åsander

En ny brandstation skulle byggas i Hammarstrand. Förberedelserna var i full gång. Den gamla brandstationen hade börjat rivas för att ge plats för en ny, som beräknades vara klar våren 1981.

Den 10 april invigdes den nya nordiska flyglinjen mellan Trondheim-Östersund-Sundsvall- Vasa. Thorbjörn Fälldin klippte invigningsbandet på Midlanda. Även på Frösö flygplats skedde en ceremoni för den nya flygrutten.

Benbrotten i Åre/Duved blev färre. Foto: Ingvar Karmhed / TT

Benbrotten hade tidigare inte varit så få i Åre/Duveds backar. Under säsongen besöktes skidbackarna av 307 000 besökare. Bara 15 benbrott noterades och sjukhusets kirurgavdelning konstaterade en påtaglig förändring. Tendensen var att benbrotten stadigt sjunkit de senaste åren.

Annons

Annons

Timmerbilarna på väg att ta över. Foto: Lennart Öhd

270 jobb riskerade successivt att försvinna om flottningen i Ångermanälven med biflöden skulle upphöra. Det framkom i en rapport som redovisades i april 1980. Den kommun som skulle påverkas mest var Strömsund. Kompensationen med direkttransporter på lastbil uppskattades till som högst 71 arbetstillfällen.

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy