Det har varit ett rent ut sagt för jävligt år för Facebook. I mars framkom det att företaget Cambridge Analytica satt på miljontals människors personliga information, data som de kommit över genom en Facebook-applikation. Den här datan har sedan använts i bland annat valarbete.
I juni framkom det att uppemot 50 miljoner användare kan ha fått sina konton hackade och personliga uppgifter än en gång läckt från sociala medie-plattformen.
Det är inte bara uppgifter som namn, födelsedag och bostadsort som Facebook samlar in om sina användare. Facebook känner numera igen sina användares ansikten, de har koll på varenda annons du någonsin har klickat på, alla evenemang du varit inbjuden till och varit på och en kopia på varje foto du någonsin lagt upp. Bland annat.
Annons
Det har också visat sig att det inte bara är gentemot Cambridge Analytica som Facebook agerat vårdslöst med dina och mina personuppgifter. Flera stora techbolag, som Spotify, har haft tillgång till mycket mer information om Facebook-användare än vad vi vetat om. Spotify och Netflix har till exempel fått tillgång till information vi har skickat till våra vänner i direktmeddelanden.
Annons
Det kan tyckas att det inte spelar någon roll om Facebook, eller andra plattformar som Google, vet vilken som är din favoritserie på TV eller var dina barn går i skolan, men för techgiganterna i Silicon Valley är sådan information detsamma som pengar. All den här datan gör nämligen det möjligt för dem som annonserar på Facebook att rikta sina annonser med millimeterprecision.
Varje gång du gillar en statusuppdatering, en sida på eller delar en artikel, vet Facebook om det. Bolaget har koll på när du checkar in på gymmet och vem du äter middag med när du taggar vännerna på en bild.
All den här informationen, datan, använder sedan Facebook för att erbjuda sina annonskunder så välriktade annonser som möjligt. Gillar du bilar och bor i Sollefteå? Titta här vilka begagnade vrålåk som säljs nära dig på Blocket! Det är även den här typen av data som Cambridge Analytica använde för att hjälpa Donald Trump och Brexit-anhängarna att vinna val.
Under det svenska valet betalade partier, intresseorganisationer och Facebooksidor utan tydlig avsändare pengar för att rikta annonser gentemot dig för att få dig att rösta på ett särskilt sätt. Samma metod som Cambridge Analytica använde.
Annons
Utan all persondata skulle Facebook inte tjäna pengar. Dina personliga uppgifter är det som är det som gör att annonsörer vill betala för reklam. Men ju mer Facebook vet om dig, desto mer kan hackare komma åt vid nästa läcka.
Annons
Facebook är för många numera en central del i den sociala infrastrukturen. Det är där vi håller kontakt med vänner och berättar om de stora händelserna i våra liv, bra som dåliga. Det kan vara svårt att lämna en sådan plattform. Men den som inte vill riskera att få sina uppgifter läckta eller vill ha koll på vilka personuppgifter som finns var, bör radera sitt Facebook-konto snarast möjligt.
Vi andra bör bestämma oss för att låta 2019 bli året då ingen vet var vi är, vad vi gör eller vem vi gör något med. I alla fall på Facebook. För ju mindre Facebook vet om oss, desto mindre skada kan de åsamka.
Lisa Gemmel skriver socialdemokratiska krönikor