Annons

Annons

Annons

Annons

Östersund

Höga servicebetyg för företagsklimatet i Östersund

Sveriges Kommuner och Landsting genomför varje år en mätning av kommunernas myndighetsutövning. Den senaste mätningen visar att Östersunds kommun har en Nöjd Kund Index bland företagarna i kommunen över rikssnittet.

Text: 

Bild: Lars Ljungmark

Annons

I mätningen har SKL låtit cirka 25 000 företagare i landet bedöma kommunernas service inom brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Resultatet för Östersunds kommun landade under 2017 på en Nöjd Kund Index på 76 (plats 6 i landet) bland kommuner med fler än 40 000 invånare. Medelvärdet i landet är 71.

Annons

Enligt Östersunds kommun är en av förklaringarna till det höga NKI-värdet att kommunen genomfört coachande samtal där inspektörerna fick feedback på tillsynsbesök och telefonsamtal.

Annons

- Det är glädjande att se att de insatser som görs inom Östersunds kommun visar sig genom att kommunens Nöjd-Kund-Index fortsätter att bli bättre för varje år och att vi ligger en bra bit över riksgenomsnittet, säger tillväxtchefen Per Johansson på kommunens hemsida.

Fotnot: Frågorna i SKL:s mätningen berör sex serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. 171 kommuner och nio gemensamma förvaltningar har deltagit i undersökningen.

Annons

Annons

Till toppen av sidan