
Per Bowallius, vd i Mittmedia.
Mittmedia kommer genom affären att äga 30 procent av 24 Journalistik. Man kommer dessutom att förlänga det samarbete som inleddes i februari, och som inneburit att Mittmedia levererat texter.
Annons
"Vi får ett ägarintresse i verksamheten samtidigt som vi formaliserar det vi har testat under våren. Jag tycker att det är jättespännande och roligt att vi får möjlighet att testa ett sådant här samarbete", säger Per Bowallius, vd i Mittmedia.
Annons
Att samarbetet permanentas innebär att 24 Journalistik kommer att betala för de resurser som Mittmedia tillhandahåller.
"De kommer att betala självkostnadspris och behöver vi förstärka i Mittmedia så kommer vi att göra det", säger Per Bowallius.
Lokalmedieföretaget 24 Journalistik började sin resa i Kalmar 2014, men har sedan dess etablerat sig på flera andra orter. Man har aviserat att det skulle kunna bli aktuellt med nyetableringar på orter där Mittmedia redan har verksamhet, men Per Bowallius ser inga bekymmer med det.
"Vi har sagt att de måste kunna följa sin affärsplan och vi måste kunna hantera den konkurrensen, oavsett om den kommer från 24 Journalistik eller från någon annan. På längre sikt så ser vi ett större ägande och kanske till och med en kontroll av 24 Journalistik och då kanske andra sätt att samverka."
Mittmedia är en mediekoncern som innefattar 20 sajter, 28 dagstidningar, gratistidningar och andra plattformar.
Pär Thorsén
019-15 52 75
par.thorsen@mittmedia.se