Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Tysk opera mötte svängig jazz

+
Läs senare
/
  • Peter Kajlinger sjöng bland annat en tonsatt dikt av Shakespeare i fredags.
  • Under My foolish heart kom Peter Kajlingers vibrato till sin rätt inför en fullsatt Gamla kyrkan i fredags.

Det var svårt att hitta lediga säten i Gamla kyrkan i fredags. Det märkte inte minst de två äldre damer som kom in i mitten av den pågående lunchkonserten.

– Välkomna, det finns säkert platser, utbrast sångaren Peter Kajlinger hjärtligt.

Peter är en erfaren operasångare, men dagen till ära var det jazz som stod på programmet. Tillsammans med Lars Ericsson på bas, Tomas Nyqvist på trummor och Anders Ekdahl på piano sjöng han på engelska, svenska, tyska och.... franska.

– Någon som kan franska? Ingen? Bra. Nu ska vi spela en låt av Michelle Legrand, berättade Peter.

Med teatraliska gester slungades sedan lösryckta franska ord ut mot en fnittrande publik.

Bandet imponerade stort. Anders Ekdahls melodiska solon backades följsamt upp av de andra. Tomas Nyqvist växlade avslappnat mellan vispar och trumpinnar, ändrade tempon och varierade mellan olika kompstilar.

Det blev särskilt tydligt under Im wunderschönen monat mai. Känslig operasång på tyska från Kajlinger öppnade vackert. Med full kontroll nyanserade han tonen i rösten. Efter ett intro i klassisk stil övergick kompet i jazzig sambatakt. Resultatet blev en otroligt läcker kontrast.

Tyvärr var jazzstandardmaterialet inte lika spännande. Välspelat förvisso, men Kajlinger framstod lite osäker i genren. Det blev aningen stolpigt, inte minst då han ständigt kollade ner på texterna. Det teatraliska minspelet kändes också mer lämpat för en operaföreställning. Mellansnacket var roligt och personligt, men jag förstod inte kopplingen till Frank Sinatra. Annars var det en trevlig konsert där ett nöjt sorl lämnade lokalen.

Annons
Annons
Annons