Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Sydsvenskan bryter medvetet mot lagen om bild i reklam

+
Läs senare
/

Lagen är tydlig.

Lagen är tydlig. Företag får inte använda bilder på andra människor i reklam utan deras medgivande. Men varken Obama eller Angela Merkel har fått frågan. "Det får det tåla" menar Sydsvenskan som använder deras ansikten i en ny kampanj.

Sydsvenskan medger för tidningen Dagens Media att de tagit en chansning när de använder bilder på Barack Obama och Angerla Merkel utan tillstånd.

I kampanjen blir kända personer petade på. MFF-tränaren Roland Nilsson är en av dem och till skillnad mot världspolitikerna har han fått frågan om att medverka.

– Vi har godkännande från Roland Nilsson. Men Obama och Merkel får tåla att synas i vår Ipad-kampanj, säger Jenny Holmstedt, projektledare på Sydsvenskan till dagensmedia.se.

Men det är inte alls säkert att kända människor ska tåla mer. De har ett högre marknadsvärde och är därmed mer skyddsvärda, uppger juristen Tobias Eltell, förbundsjurist hos Sveriges Annonsörer, i samma artikel.

Eftersom det krävs att personen på bilden själv anmäler är det inte säkert att Sydsvenskan åker fast - trots den uppenbara lagöverträdelsen.

Här är lagentexten.


/Magnus Fröderberg

Kamera & Bild
Annons
Annons
Annons