Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sundsvall Hockey gör jättesatsning

/
  • Magnus Holmvall tänker, inom en ospecificerad framtid, vara med och lotsa Sundsvall upp i Elitserien. Gärna på Timrås bekostnad.
  • Flera restauranger med stort utbud av dryck, inte minst öl, och mat finns i hallen. Här en speciell avdelning för de med lite finare och dyrare biljetter.
  • Relaxavdelningen där företag kan boka plats för personal och gäster erbjuder panoramautsikt över isen snett ovanför ena målet.
  • I Sundsvalls hemmaarena går det till och med att högt över isen köpa plats i en bastu där spegelglas ger möjlighet att klädd som ett nyfött spädbarn kolla på matchen i het miljö.
  • Inte helt oviktiga aktörer i Sundsvalls satsning. De blåklädda spelarna som          den här kvällen fick en rejäl lektion av de vitskrudade gästerna från Leksand. Foto: Hans-Råger Bergström

Allsvenska Sundsvall Hockey har ett klart uttalat mål.
– Vi ska nå Elitserien och i en framtid ta SM-guld.
Det säger föreningens sportansvarige, Magnus Holmvall.

Annons
Strax efter att vi bestämt tid för en intervju släpps nyheten om att Timrå har planer på att bygga en ny ishall nära Sundsvalls centrum.
– Jag tycker att förslaget är spännande. Det hela är dock så färskt att vi inte tagit något beslut om hur vi som förening ska förhålla oss.
Elitserieföreningen Timrå och den allsvenska föreningen Sundsvall är stenhårda konkurrenter på alla plan.
Att Timrå i dagsläget sitter med alla trumf på hand och att Sundsvall Hockey också slåss med GIF Sundsvall om sponsorerna ser Holmvall som en sporre.
– Att jobba med ekonomin är nummer ett, nummer två och nummer tre och vi flyttar stadigt fram våra positioner.
Timrå som till sist både lyckades återkomma till Elitserien och etablera sig där och Sundsvall hockey försökte innan Timrås avancemang att slå ihop sina krafter.
Det försöket föll platt till marken.
Magnus Holmvall som betonar att han själv inte var med på den tiden berättar:
– I början av 1990-talet när båda föreningarna återfanns i dåvarande div 1 tryckte marknadskrafterna på för en sammanslagning.
– Till slut blev det en gemensam satsning som pågick i tre–fyra år.
Samarbetsåren av innan det avbröts ingen utdelning rent sportsligt och heller inte ekonomiskt/marknadsmässigt.
Om situationen för Sundsvall att vara lillebror i regionen sedan Timrå av egen kraft tagit steget upp och om att vara ett allsvenskt lag av lågbudgetsnitt, säger Holmvall:
– Allsvenskan är en härlig serie att spela i och vi visar att det går att klara sig bra med relativt små medel.
Trots att han beskriver Allsvenskan som en härlig serie vill han, för svensk hockeys skull, att serieindelningen görs om.
– Vi borde absolut av ekonomiska såväl som av sportsliga orsaker, gå tillbaka till två allsvenska serier och färre div 1-serier.
– Det skulle ge ett mycket större rekryteringsunderlag för elitspelare och bredda hockeyintresset.
– Tyvärr är vi inom svensk elitishockey närmast ensamma om den åsikten.
Så Sundsvall hockey tar villkoren och strävar på mot det stora målet, att gå upp i Elitserien.
Något som gärna får ske på Timrås bekostnad.
– Det bästa som kunde hända Sundsvall Hockey var att Timrå åkte ur.
– Samtidigt som jag säger detta så ska det också sägas att den konkurrens som finns mellan föreningarna också är väldigt drivande.
Prioritet ett, två och tre är att arbeta med att stärka ekonomin, säger Holmvall.
Och Sundsvall gör verkligen vad som går.
Arenan, kommunägda Gärdeshov, är ganska sliten vid det här laget men Sundsvall Hockey har kunnat göra viktiga satsningar för sin publik och för sina sponsorer.
Exempelvis:
Bastu och relaxavdelning för VIP-gäster, nybyggd sådan, finns högt uppe under taket.
Pröjsande företag köper in sig för att med personal och gäster avklädda in på bara skinnet kolla på hockey via stora panormafönster av spegelglas. Bar och andra faciliteter finns givetvis.
Ett annat avskärmat utrymme finns för matchens huvudsponsor.
Speciell restaurang, utöver den stora för vanlig menighet, bakom ena läktaren där det serveras allt vad som kan önskas för de som köpt in sig på dyra VIP-biljetter.
– Vi jobbar på alla fronter. Ett av oss ägt aktiebolag som sysslar med rena marknadsaktiviteter omsatte förra säsongen två miljoner kronor och där ser vi stora möjligheter att växa, säger Holmvall.
Intervjun med Magnus Holmvall gjordes på eftermiddagen i fredags.
Förväntansfulla vibrationer fanns i luften inför kvällens match då obesegrade Leksand skulle komma för att plockas ner på jorden av ett Sundsvall som överraskande låg på fjärde plats i tabellen.
Nu blev det inte Leksand som plockades ner på jorden.
På anslagstavlan stod det vid slutsignal att läsa de närmast förödmjukande siffrorna 1–10.
Lite övertydligt skildrar det förhållandet mellan ett lågbudgetlag i Allsvenskan och ett högbudgetlag.

Mer läsning

Annons