Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storsjöhyttan först med kvalitetsstämpel

/
  • Anna Lena Kauppi, Ulla Gustafsson och Nilla Eneroth ser fram emot att byta erfarenheter med företagare från sju olika länder och bli ett besöksmål för turister och lokala besökare.Foto: Anton Enerlöv
  • Ingela Fredell, hemslöjdskonsulent, och Dag Hartman, projektledare på Regionförbundet, tar gärna emot fler intresseanmälningar från företag i länet. ”Vi har många som skulle platsa”, säger Ingela Fredell.

”16 hårda år”. Så sammanfattar formgivarna Ulla Gustafsson, Anna Lena Kauppi och Nilla Eneroth sin resa vid glasugnen. Nu får de, som första företag i Sverige, kvalitetsstämpeln ”Economusée”.

Annons

Under en treårsperiod kommer 21 hantverksföretag, bestående av ett nätverk på sju nordeuropeiska länder, att få möjlighet att växa genom att byta erfarenheter gällande affärsutveckling och marknadsföring samt nå en internationell marknad via en gemensam webshop.

Tanken med EU-projektet ”Economusée”/Craft International är bland annat att utveckla besöksmål i glesbygdsområden och därför ska företagen också få hjälp med att anpassa sin verkstad för turistbesök. Två av företagen ska väljas ut i länet och först ut är alltså Storsjöhyttan. EU:s delegation var på besök i länet i december.

– Styrgruppen fick en väldigt positiv upplevelse. Ett ”economusée” är uppbyggt på ett gott renommée, sett till både produkter och företag. Därför valdes Storsjöhyttan. Men sedan är tanken att fler ska väljas ut. Vi har många bra företag i länet och vi vill att fler hör av sig om de är intresserade, säger Ingela Fredell, hemslöjdskonsulent. I länet är det Regionförbundet tillsammans med Länskulturen som håller i trådarna.

På Storsjöhyttan är det naturligtvis glada miner. Nilla Eneroth säger att hon ser fram emot att möta människor som vill ta del av ett fantastiskt hantverk. Alla tre hoppas att projektet ska ge dem den växtkraft som de behöver för att ta sig vidare. Bevarandet, förädlandet och vårdandet av glashantverket är en viktig uppgift.

– Det känns jättebra! Förhoppningen på sikt är att öka omsättningen så att vi kanske kan anställa någon, säger Ulla Gustafsson.

– Man är stolt och glad över att ha blivit utvald. De internationella kontakterna känns intressanta, det är kul att få visa sitt glas i ett större sammanhang, säger Anna Lena Kauppi.

Att vara hantverksföretagare har inte alltid varit en dans på rosor. Sedan starten 1995 har Storsjöhyttan hunnit vara med om det mesta.

– Det har varit upp och ner, rent konstnärligt har det varit uppåt, men det går inte att påverka marknaden och konjunkturen, säger de.

Sista helgen i januari åker Nilla Eneroth och Dag Hartman, projektledare på Regionförbundet, på studieresa till Kanada där ursprunget till nätverket föddes för 20 år sedan.

– Där stiger varumärket för de företag som går med över en natt. Här ska vi jobba för att öka kännedomen om projektet, berättar Dag Hartman.

Så många stora förändringar väntar dock inte i glashyttan, inrymt i Östersunds gamla elverk med utsikt över Storsjön och hamnen. Med verkstad, butik och galleri uppfyller Storsjöhyttan redan många av Economusées grundkriterier.

– Det är främst informationsbiten vi behöver lägga till, skyltar om glasets historia. Även huset har en historia värd att berätta, säger Nilla Eneroth.

Om allt går som planerat blir det invigning i höst.

Annons
Annons
Annons