Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Rekonstruktionen av Airport Race går vidare – men STCC-skuld kan fälla allt

+
Läs senare
/
  • Östersundstjejen Emelie Moe var en av alla deltagare under sommarens STCC-helg på Frösön. Nu är frågan hur det blir nästa år. En av Tierp och Östersund kommer att bli utan tävling nästa år.Arkivbild: Magnus Werme

STCC kan bli den som fäller framtida racingtävlingar på Åre Östersund flygplats.

– Vi har en ganska stor fordran på Airport Race Östersund, nästan exakt 500 000 kronor. Jag kan inte säga hur vi ställer oss till det, menar Bob Huzell.

Bolaget bakom STCC-tävlingen på Frösön, Airport Race Östersund, fick under fredagens borgenssammanträde klartecken att gå vidare med rekonstruktionen.

Olle Martinelle, talesman för Airport Race Östersund, var förstås nöjd.

– Rent principiellt kunde domaren ha sagt nej, men nu får Torbjörn Pettersson (den advokat som leder arbetet) jobba vidare.

Årets STCC-arrangemang på Åre Östersund flygplats gick med en förlust på nära två miljoner kronor (jämfört med 5.6 miljoner kronor i förlust i fjol).

Det har inneburit att Airport Race, för att undvika konkurs, behöver göra en ny ackordsuppgördelse med befintliga fordringsägare.

En av fordringsägarna är STCC. De har 500 000 kronor att kräva.

– I fjol efterskänkte vi hela skulden eftersom de har ett så bra projekt. Jag kan inte säga hur vi ställer oss till det i dag, säger Bob Huzell, vd.

– Vi får i alla fall goda signaler från Östersund. De kämpar på bra. Men vi vill först se hur de får ihop det. De gäller att få till en hållbar lösning för alla. Det måste bli ordning på siffrorna.

Även om Airport Race Östersund lyckas i sitt uppsåt är det inte säkert att man blir tilldelad en deltävling 2014. I den preliminära kalendern har Tierp och Östersund fått samma datum, 8–9 augusti.

En av arrangörerna kommer dock att få nobben. Tierp, som gick i konkurs i fjol, jobbar också för att bli en accepterad arrangör.

– Östersund har ett bra projekt och det har varit mycket bra att köra där. Jag tycker det är ett fantastiskt race. Ett problem är att 8–9 augusti inte är optimalt, berättar Bob Huzell.

– Normalt har vi mellan 1500 och 2 000 VIP-gäster, men det har man inte alls i Östersund. Det beror på datumet, i augusti. Problemet där är att man är beroende av flygplatsen och när den kan hållas öppen för tävlingen.

Olle Martinelle vill inte säga om han är optimist inför framtiden.

– Första steget är i alla fall taget. Domstolen har gett oss tre månader. Det innebär att vi får jobba fram till 6 februari.

Olle Martinelle säger så här om en eventuell tävling nästa sommar.

– Nu är det ett rekonstruktionsarbete som ska göras och parallellt tittar vi på förutsättningar för att köra nästa år. Vad vi kan göra bättre eller annorlunda.

Nästa års STCC kommer att minskas från åtta till sju deltävlingar. Samtidigt utökas programmet med två rallycrosstävlingar. Premiären är satt till 9–10 maj på Ring Knutstorp.

Annons
Annons
Annons