Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

"Jag är jättenöjd"

+
Läs senare
/
  • Alx Danielsson var

Alx Danielsson låg på en sensationell tolfteplats, men en punktering stoppade en topplacering i Daytona.

– Jag är jättenöjd och teamet är jätteglada, sa ändå Danielsson efter en slutlig 21:a plats.

Den förre jämten och den ende föraren från Europa i loppet, har beskrivit helgens 80 varv långa klassiker på Daytona Speedway i Florida som "det enskilt viktigaste loppet i karriären".

Här handlade det lite om att lägga "alla ägg i korgen", eller om "nu eller aldrig".

Just därför var det så skönt att Alx Danielsson verkligen kunde prestera en toppinsats.

– Det här var nog det absolut bästa vi kunde göra utifrån omständigheterna. Vissa förare lägger 100 000-tals dollar eller mer på helgen, men för mig handlar det om att skaffa erfarenhet.

Huvudmålen för Alx är ändå uppfyllda. Det handlar om att komma vidare i karriärstegen och förbättra sin licensstatus.

Det kunde ha gått ännu bättre om inte svensken drabbats av en oturlig framhjulspunktering redan på varv 24-25. Det tvingade fram ett depåstopp och där tappade han både ett varv och "kräm" i en redan från början ganska tam motor.

Strax innan var Danielsson uppe på en sensationell tolfteplats.

– Orimligt bra med tanke på vår toppfart.

Alx berättar om den dramatiska händelsen i samband med punkteringen.

– Två bilar körde ihop framför mig och den ena tappade en stor karossbil som flög över min bil. Fem sekunder senare, en bit in i svängen och i 300 kilometer, exploderar höger framdäck för bilen framför och han åker rakt upp i muren och studsar till. Två sekunder efter det smäller mitt höger framhjul och bilen sätter fart rakt emot muren på utsidan.

Som tur var har däcken små innerslangar vilket gör att bilen ändå går att manövrera.

Resultaten blev trots det ett depåstopp, dessutom under grön flagg, vilket betydde att Danielsson tappade över ett varv med reparationer och hjulbyte.

Därefter handlade det mest om att undvika misstag och ta bilen i mål.

– Det märktes att aerodynamiken var försämrad samt att bilen var lite bångstyrig, men jag hittade en bra draftingpartner så gick jag i mål på en 21:a plats vilket var kanonbra.

Hur upplevde du körningen?

– Mentalt är det jobbigt. Fysiskt är det inte så farligt, även om man blir fullständigt manglad i stolen.

Hittade du någon slags "körglädje" mitt i all dramatik?

– Ja, under en del av loppet, när jag ledde en klunga, var det lite lugnare. Då slog det mig: jag kör på Daytona! Det var häftigt.

Annons
Annons
Annons