Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Jämtlands lokalhistoriker och släktforskare

+
Läs senare

Jämtlands lokalhistoriker och släktforskare avslutade höstens aktiviteter med ett välbesökt medlemsmöte på landsarkivet. Ett femtiotal medlemmar samlades för att lyssna på Karl-Erik Dahl som berättade om när järnvägen kom till Jämtland. Ordförande Kerstin Ellert hälsade alla välkomna och vände sig då särskilt till kvällens föreläsare Karl-Erik Dahl. Kvällen inleddes med mingel där det bjöds på glögg och pepparkakor.

Karl-Erik Dahl har efter sin pensionering efter 45 år i SJ:s tjänst intresserat sig för järnvägshistoria. Han gav en historisk tillbakablick från banan vid Falu koppargruva med vagnar som drogs av hästar via Frykdalsbanan 1849 till den första järnvägen 1856 med lokomotiv, som hade sträckningen Nora-Örebro.

Den omständiga handläggningen av byggandet av en tvärbana från Trondheim, över Kölen och till Bottenhavet föranledde att ett privat bolag byggde en smalspårig järnväg mellan Sundsvall-Torpshammar. Även Jämtlands läns landsting och Östersunds stad gick in i företaget med 100 000 respektive 15 000 Riksdaler. Efter riksdagens beslut om tvärbanan utbröt en livlig diskussion om dess sträckning, där representanterna i riksdagen framförde olika önskemål beroende på vart de själva var bosatta. Röster höjdes för att banan inte skulle gå förbi Östersund utan att det skulle byggas en bibana från Krokom till Östersund. När det väl var beslutat att järnvägen skulle dras förbi Östersund började man diskutera sträckningen. En falang förordade att järnvägen skulle gå längs med Storsjön för att underlätta omlastning till båtarna i hamnen. Andra propagerade för att järnvägen skulle dras högre upp i staden – genom det nuvarande Campusområdet. Det blev, som vi alla vet, alternativet Storsjön.

Karl-Erik Dahl kryddade sin framställning med anekdoter från järnvägens tillblivelse och första tid. Banan öppnades för persontrafik 1879. En resa till Stockholm tog två dagar med övernattning på Järnvägshotellet i Bollnäs, då det inte fanns några sovvagnar i Norrlandstågen. 1898 kom den första Norrlandssovvagnen och då kunde man köpa vanlig biljett samt lakansbiljett om man ville ha lakan i sin slaf.

Vi fick också höra om rallarnas hårda liv utan vars arbete det inte blivit någon järnväg. Ett annat tvisteprojekt blev så småningom Inlandsbanan, som byggdes i etapper. Den blev klar 1937 och resan Kristinehamn-Gällivare tog fem dagar och det fanns 165 hållplatser längs linjen.

Föreläsaren avtackades med en varm applåd och kvällen fortsatte med kaffe, skinkstut samt lotteri. Vinstbordet var välfyllt och många gick hem med en tidig julklapp.

Ordförande avslutade mötet med att önska alla en god jul.

Inger Jonasson

Annons
Annons
Annons