Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Jämtland-Härjedalens flyghistoriska förening

+
Läs senare
/

Torsdagen den 20 februari samlades Jämtland/Härjedalens flyghistoriska förening för årsmöte och två korta föredrag.

Efter årsmötesförhandlingarna orienterade Anders Falk om återställningen av ett Lansenflygplan till det skick som J 32B hade under åren vid F 4 Frösön 1966-70. Efter att detta flygplan togs ur tjänst som jaktflygplan vid F 4 har det nämligen byggts om och använts som så kallat "störflygplan". För det ändamålet har beväpningen avlägsnats och ny instrumentering och elektronik införts. Ett omfattande detektivarbete har utförts av Anders Falk och Göran Olsson för att finna och återmontera originaldelar. Man har fått ovärderlig hjälp av Pelle Björkqvist vid Flygvapenmuseet i Malmslätt. Återställningsarbetet beräknas avslutas under 2014, därefter ska Flyg- och lottamuseet kunna visa upp världens enda bevarade J 32B i originalskick. Anders och Göran fick en stor applåd för många timmars nedlagt ideellt arbete.

Torsten "Nocke" Nordkvist berättade om pågående arbete med att renovera flygplanet Beech 18 till att likna flygplanet som användes vid Frösö flygflottilj. Detta flygplan var i tjänst vid F 4 åren 1940-53 som ambulansflygplan. Den kände ambulansflygaren Knut Gunnerfeldt omkom den 9 januari i ett totalhaveri vid start från F 4 med en Beech 18, som för övrigt hade beteckningen Tp 4 i Flygvapnet. Det hade en maxfart på 285 km/h och var försett med två stjärnmotorer på 460 hk vardera. Besättningen bestod av 1-2 förare, färdmekaniker och sjukvårdare. Flygplanet kunde förses antingen med flottörer eller skidor. Roderytorna har nu dukats om. Färgen avses sandblästras bort. Flera års arbete återstår.

Gruppen som jobbar ideellt med detta gamla flygplan fick också en stor applåd.

Slutligen orienterade Ivan Myhr om vår Saab Safir som är skänkt till föreningen av F 4 flygklubb. Efter en buklandning är flygplanet nu flygvärdigt igen med ny propeller. Motorn är helrenoverad och har lång gångtid kvar. Flygplanet kommer att användas huvudsakligen för uppvisningsflygning. Flygplanet är godkänt för avancerad flygning!

Bengt Landervik

Annons
Annons
Annons