Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Föreningsliv: Flyghistoriska föreningen J/H

+
Läs senare
/

Vid vårt marsmöte ute vid Ope gästades vi av Christer Bergström från Eskilstuna. Han började sin yrkesbana som gymnasielärare men ägnar sig nu enbart åt att skriva böcker med militärhistoriska teman. Han leder också militärhistoriska resor.

Under universitetsstudier har han lärt sig att utgå från originalkällor och att vara källkritisk. Han har funnit att många böcker och artiklar som skrivits bygger mera på hörsägen än dokumenterade fakta. Huvudsakliga källor har varit arkiv, loggböcker, tidskrifter, litteratur och intervjuer. Hans historiska intresse började redan under pojkåren. Redan som 14-årig flygnörd etablerade han personlig kontakt med det kända tyska flygaresset Adolf Galland som har 103 nedskjutningar. Detta har lett till vänskap och ett stort kontaktnät.

Bergström inledde med att erinra om tysklands angrepp på Polen 1939. Storbritannien och Frankrike förklarade krig mot Tyskland strax efter. Frankrike kapitulerade. Storbritanniens premiärminister Churchills betydelse för det brittiska motståndet kan inte underskattas. Hitler förde krig på två fronter, han ville i första hand utöka sitt livsrum åt öster.

För att kunna landstiga i England attackerade tyska luftstridskrafter till en början brittiska fartyg. Britterna dominerade då världshaven. Luftwaffe, med Hermann Göring som ledare, var numerärt överlägset till en början. Göring är dömd som krigsförbrytare men var en duktig militär. Han tog initiativ till utvecklingen av flygplanstypen Messerschmitt 110. Under perioden juli till september 1940 led England svåra förluster både på marken, radarstationer, flygbaser etcetera, och i luften. Tyskarna började få ett övertag. Bergström visade också det brittiska bombflygets tidigare underskattade roll i slaget. Genom att bomba Berlin provocerade man Hitler att bomba London i stället för brittiska flygfält. Därigenom kunde det brittiska jaktflyget återhämta sig.

Den 15 september utkämpades den slutgiltiga kraftmätningen mellan Luftwaffe och RAF Fighter Command. En söndag med klarblå himmel. Den dagen avgjordes slaget om England till britternas fördel. I samband med detta uttalade Churchill de bevingade orden: Aldrig förr har så många haft så få att tacka för så mycket. Den dagen firas nu som Battle of Britain Day. Den 17 september inställde Hitler sina planer på att invadera Englands kust. Bergström fastslog att betydelsen av luftkriget under denna period har underskattats.

Bergström redovisade i detalj bilder, prestanda, beväpning och nedskjutningsresultat för de mest kända flygplanstyperna Spitfire och Messerschmitt 109. Det effektivaste tyska jaktflygplanet var emellertid den tvåmotoriga Messerschmitt 110 baserat på antal nedskjutna fiendeplan i förhållande till egna förluster. Vidare ansåg Bergström att Hawker Hurricane var den flygplanstyp som vann slaget om England mycket tack vare det stora antalet. Enligt Bergströms källor förlorade tyskarna cirka 1400 flygplan, RAF förlorade cirka 1800 under denna period.

Vi imponerades av föredragshållarens detaljkunskaper, ett underhållande framförande och ett rikt bildmaterial.

Bengt Landervik

Annons
Annons
Annons