Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Skoterkörning ger konflikter

+
Läs senare
/
  • Tyvärr råder en uppfattning hos många att allemansrätten gäller även vid skoterkörning. Någon sådan motoriserad allemansrätt finns inte, skriver Erik Gudmundson, ledamot i LRF Jämtlands regionstyrelse.

Skoterkörningen har aldrig varit konfliktfri. Det relativa samförstånd som trots allt funnits kring skoterleder börjar ge vika för en aggressiv och arrogant körstil med dagens starka moderna maskiner. Allt fler markägare får problem med sönderkörda skogsplanteringar och skador på jordbruksgrödor. Det är nu hög tid att ta frågan på allvar.

Markägare som på egen hand försöker stänga av känsliga områden drabbas ofta av problem med ännu intensivare körning och på en del håll av rena personangrepp. Tyvärr råder en uppfattning hos många att allemansrätten gäller även vid skoterkörning. Någon sådan motoriserad allemansrätt finns inte. Generellt sett gäller terrängkörningslagen även för snöskotern, det är inte tillåtet att köra på privat mark utan markägarens tillstånd.

Skoterklubbarna i länet har under många år lagt ner ett stort ideellt arbete för att hålla leder i skick och att få skotertrafiken att hålla sig på lederna. Nu märker vi inom LRF Jämtland att dessa leder har förlorat i betydelse. Det finns nya starka snöskotermodeller som är konstruerade för terrängkörning och många förare vill köra dem där de kommer till sin rätt, ute i terrängen. Skadorna gör att ekonomiska värden går till spillo och konflikthärdar växer i bygderna. Det krävs krafttag för att inte problemen ska eskalera. Rätt använd är snöskotern ett bra fordon för att komma ut i naturen med familjen och ta sig till fiskevatten. Det är också ett nödvändigt arbetsredskap för många och även en viktig del av vinterturismen. Därför måste kommuner och berörda myndigheter ta ett större ansvar både när det gäller information och leder. Vi behöver också hitta områden dit friåkningen kan kanaliseras så att den inte sker på enskilda markägares bekostnad. Och det gäller att agera snabbt, innan konflikterna hunnit bryta ned det samförstånd mellan markägare och skoteråkare som tagit många år att bygga upp. LRF Jämtland finns gärna med i sammanhanget för att bidra med en konstruktiv dialog.

Erik Gudmundson, ledamot i LRF Jämtlands regionstyrelse

Annons
Annons
Annons