Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Samtidskonst med nostalgi och forskarglädje

/

Den tredje omgången av filmerna i A Fistful of Jemtland har visats på Folkets Bio Regina medan Lars Bolin Gallery sammanfattar de senaste årens utställningar. Frösövallens café har väggarna fyllda av Jeanette Trebbins lotusblommor i måleri och collage.

Annons

Folkets Bio Regina

På författaren Per Nilsson Tannérs tid kastades ett nostalgiskt skimmer över hembygden genom hur dess historia framställdes. I Jamie Noakes filmprojekt A Fistful of Jemtland är det själva mediet som ger nostalgi. I fredags visades den tredje omgången med åtta verk. Alla filmare har fått en handfull, det vill säga en analog rulle med tre och en halv minuters filmtid. Mest hembygdsromantiska är Patrik Anderssons och Linda Peterssons bidrag. Den förre har skapat en hyllning till Frösön och Wilhelm Peterson-Berger med svep över kyrkan, Sommarhagen och ängar med springande rådjur, allt till mästerliga pianostycken. Den senare har springande hästar i vacker natur och måleriska skildringar av himlen till hjärtslag och stillsam musik. Svindlande vackert i båda fallen. Andra filmare har låtit en händelse rulla upp en historia framåt eller bakåt i tiden. Så har Henrik Perälä fått jämtar att berätta om sina tatueringar och Lasse Pettersson gjort ett filmreportage kring en minnesten och vad den egentligen skulle minna om. Jamie Noakes själv i samarbete med elever vid Sjölins gymnasium berättar om en skivförsäljning som resulterade i en kärlekshistoria. Till den humoristiska genren hör Anna Erlandssons bidrag där hon med sedvanlig underfundighet låter leksaksdjur med berättarröster porträttera olika lokala karaktärer. Hit hör även Stefan Eks sagoliknande berättelse om huset som glömdes, ett hyreshus i Östersund täckt av plast i en utdragen byggprocess. En stumfilm av närmast chaplinsk kaliber har Anders Suneson skapat kring en mans besvär med sina väckarklockor. De som missade denna eller tidigare omgångar av A Fistful of Jemtland kan trösta sig med att Jamie Noakes planerar en maratonvisning av alla tre.

Lars Bolin Gallery

Skulptur avbildar människor och djur, måleri landskap. Det är en traditionell ordning som faller sig rätt naturlig. Inte desto mindre har James Bates till synes uppluckrat den i Forest, en landskapsmålning där trädstammar framträder med skulptural tydlighet. Panelen har förutom med färg bearbetats med skärande och filande verktyg. Därmed uppnås en reliefliknande effekt, men samtidigt upphäver betoningen av både media och innehåll stora delar av den illusoriska effekten. Bates är en av många konstnärer vars verk visas fram till 3 juli när Lars Bolin för femte gången anordnar Spel för galleriet, ett potpurri av verk som visats under senare år och ur hans privata samling. Till de mer dominerande hör Jimmy Dahlberg vars teknik och material avviker från det vanliga östersundsutbudet. Hans hopvikta skulpturer i aluminiumplåt kan påminna om verk av popkonstnären John Chamberlain, men har ett annat uttryck och en mer high-tech, polerad yta. Liksom mycket annan samtidskonst har Dahlbergs utforskande drag och han vill upptäcka och förmedla energi i sina verk. Måleriet kan beskrivas som abstrakt expressionistiskt med ovanliga material. Kartong laminerad med metalliserad polyester som grund och en alkoholbaserad metallfärg ovanpå det ger särskilda effekter. En abstrakt expressionist av mer traditionellt slag är Stig Sjöberg som själv var närvarande i lokalen och representerad med två verk. Han berättar om när han ställde ut i Östersund på 60-talet och inspirerades av den lokale konstnären Ragnar Godin. Det kan man se inslag av i en känslig färgbehandling och abstrakta musikaliska slingor. Många andra verk finns att upptäcka eller återse i den omfattande utställningen.

Frösövallen

Lotusblomman symboliserar skapelse och fruktbarhet, men även renhet. Den intar en central ställning i österländska livsåskådningar och Buddha avbildas ofta sittande i lotusställning. Nästan varje lördag i sommar arrangeras det nya konstutställningar på Frösövallens café och först ut fram till 14 juni är Jeanette Trebbin med Den oböjliga lotusen. I måleri och collage som ofta utgår från återvunna material har hon utvecklat lotustemat. Hon har bland annat gått i konstskola i Köpenhamn i slutet av 70-talet och det är något av denna tidsandas psykedeliska färger i hennes verk, samtidigt som lotustemat väl hänger samman med en verksamhet som yogainstruktör.

Annons
Annons
Annons