Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Produktionsbolagen tar över i rutan

+
Läs senare
/
  • Tv-kocken Tina Nordström med danspartnern Tobias Karlsson vann TV 4:s ”Let’s dance”. Ett program som har producerats utanför TV 4-huset. Foto: Anders Wiklund/ScanpixTV 4-succén ”Körslaget” producerades av Meter Film & Television.SVT gör många egna dramasatsningar, men tv-serien ”Habib” har producerats av Jarowskij, som också står bakom ”Parlamentet” och ”Roomservice”.
  • ”Självklart är det svårt att mäta vad som är bra och dåligt, men det blir mycket hårdare krav på slutresultatet när man köper in en produktion än när SVT gör det själva”, konstaterar Kjell Dabrowski som står bakom produktionsbolaget Dabrowski TV. Foto: Bertil Ericson/Scanpix
  • ”Jag vill se en annan typ av underhållning. En som problematiserar eller skruvar till det något varv. SVT måste vara innovativa även när vi köper in”, säger SVT:s programdirektör Annie Wegelius.Foto: Lars Pehrson /SvD/Scanpix

”Idol”, ”Let’s dance” och ”Dansbandskampen” - nästan alla stora publikdragande program görs numera av produktionsbolag. Men vad innebär det egentligen för tv-utbudet, för de anställda på SVT och för oss tittare?

– Det finns en stor oro på SVT över att man tappar unga tittare. Ska man då våga gå andra vägar eller göra som de kommersiella kanalerna? Mycket präglas av ängslighet, jag saknar självförtroende och en tydlig linje hos SVT, säger Bo Reimer som är professor i Medie- och kommunikationsvetenskap i Malmö.

Han menar att inköpen präglas av enkelspårighet i både val av program och i att det till stor del är stockholmsbolag som anlitas. De stora elefanterna bland svenska produktionsbolag, Strix, Meter, Jarowskij, Mastiff och Baluba är alla baserade i Stockholm. Och de dominerar verkligen det de stora massorna ser i tv. ”Idol”, ”Let’s dance”, ”Så ska det låta”, ”Dansbandskampen”, ”Stjärnor på is och ”Stjärnorna på slottet” är bara några av de populära program som gjorts av produktionsbolag under året som gått.

Kenneth Sundin är journalistklubbens ordförande på Sveriges Television och han tycker att det är svårt att bortse från att det blir färre anställda på SVT ”om andra gör jobbet”.

– Det är väl en del av planen när man drar ner med 450 tjänster fram till 2010. Men om ett produktionsbolag kommer med en bra idé som de själva vill göra, kan vi principiellt inte ha något emot det, säger Kenneth Sundin och poängterar också han vikten av att uppmuntra de små bolagen och frilansarna i stället för att lägga allt på stora produktionsbolag som dessutom håller till i Stockholm.

En av riskerna med att anlita produktionsbolag, som Kenneth Sundin ser det, är att de som jobbar på produktionsbolag i vissa fall saknar kollektivavtal, har låga löner och korttidskontrakt.

– SVT ska inte utnyttja billig arbetskraft och av prisavseende lägga ut produktion. Det är en vacker tanke att det ska vara idétävlan och inte kostnaderna som styr men jag vill ha en tydlig målsättning. Vi ska också kunna ge de små bolagen möjlighet att överleva. Men i stället får jag rapporter om att det är svårare än någonsin för frilansare, säger Kenneth Sundin.

Att det blir en ökad andel inköp av program i framtiden, det är både politiker och SVT:s ledning överens om. Programdirektören på SVT Annie Wegelius är en av många i ledningen som kommer från produktionsbolagsvärlden.

– Det viktiga är att vi är en bra beställare och det har varit lite si och så med den saken. Man har inte varit tydliga med vilken typ av program man har sökt efter, säger Annie Wegelius som understryker att SVT är på väg mot att bli en proffsigare beställare av program.

Men vad vinner då SVT på att köpa in mer program? Kjell Dabrowski har sedan många år sitt eget produktionsbolag och sitter också med i styrelsen för föreningen Tv-producenterna.

– Det blir bättre för tittarna om man lägger ut mer av produktionen, det är bara att titta på ”Kristallen”-vinnarna. Självklart är det svårt att mäta vad som är bra och dåligt, men det blir mycket hårdare krav på slutresultatet när man köper in en produktion än när SVT gör det själva, konstaterar Kjell Dabrowski som tycker att SVT och TV 4 ska satsa mer på kvalitet, mer på dokumentärer och mindre på tittartoppar och produktionsbolagsinköpta program som ”Dansbandskampen” och ”Stjärnor på is”.

– Ja, allt som köps av produktionsbolagen är inte bra. Men det är ju för att kanalerna vill ha det kommersiella, säger Kjell Dabrowski.

Annie Wegelius vill se mer av samhälls- och kulturprogram från produktionsbolagen och menar att SVT genom att köpa program från produktionsbolag får tillgång till en annan sorts kreativitet och kompetens.

– Jag tror att den typen av berättande som man har lärt sig på produktionsbolagen kan fyllas med ett annat innehåll. Och jag vill se en annan typ av underhållning. En som problematiserar eller skruvar till det något varv. SVT måste vara innovativa även när vi köper in, säger Annie Wegelius.

Kenneth Sundin på SVT:s journalistklubb får sista ordet. Han är noga med att säga att produktionsbolag är välkomna med bra idéer men han tycker också att inköp ibland är en lat utväg.

– Det är ett lätt sätt att komma undan en arbetsuppgift. Man låter andra göra jobbet i stället, genom att ge dem en summa pengar. Då är man fel ute. Vi på SVT ska ju göra tv, inte betala andra för att göra det.

Annons
Annons
Annons