Annons

Plats på skroten för Östersundsrevyn

/

En scenograf med flunsa, kardborreband som ska fästas, en ljudbild som ska bli rätt. Bakom Östersundsrevyns halvfärdiga kulisser på Storsjöteatern pågår en febril aktivitet inför lördagens premiär.

När vi tittar förbi är det en dryg vecka kvar till premiär och ensemblen har just kommit tillbaka från en välbehövlig julledighet.

Mitt i den halvfärdiga skrotscenografin hissas regissören och artisten Patrik Zackrisson uppåt till tonerna av av Van Halens Jump. På golvet fyra dansare belysta av svepande ljuskäglor.

Mats Hurtig, artist och producent, beskriver Patrik Zackrisson i sporttermer:

– Han är spelande tränare, kan man säga.

En våning upp är kostymörerna Ingrid Torfjäll och Rebecca Lindqvist på plats med nysydda kostymer. Silverplastiga onepiece-rymddräkter med neondetaljer provas ut på de fyra dansarna under överinseende av Emilie Sjunnesson som har sju månader gamla Hilding i famnen. I år står hon för första gången på sex år inte på scenen utan koreograferar och är regiassistent.

– Det har känts okej, jag tycker det är roligt att vara med och bestämma, säger hon.

Siamesiska tvillingklänningar och kostymer åker på och av i rask takt. Så mycket som 14 kostymbyten för en person ska hinnas med under en revykväll.

– Då tar vi med alla turkosa västar som inte har kardborreband, säger Ingrid Torfjäll och ger sig av med klädlådor på svaj.

Dansarna Therese Ekwärn och Therese Blomstrand har medverkat i revyn av och till sedan 2006. För deras dansarkollegor Joakim Sundman och Fredrik Persson är det första gången de står på Östersundsrevyns scen. Joakim är Mats Hurtigs bonusson.

– Jag har vuxit upp med det här. Det är kul att vara på hemmaplan och köra, säger han.

De senaste åren har han jobbat som entertainer på semesterorter och satsar på att söka till Wallmans i Oslo eller Köpenhamn till våren.

Fredrik Persson är uppvuxen i Vemhån, några mil från Vemdalen, och har sedan han gick ut Performing arts school i Göteborg frilansat som musikalartist. När revyn är över beger han sig till Värmlandsoperan för att medverka i en musikalversion av Shrek:

– I Karlstad har jag för första gången ett ettårskontrakt och det är inte ofta man får ett sånt jobb, säger han.

En trappa ner tar Patrik Zackrisson och Kiki Korths-Aspegren plats i en loge för att repa ett sångnummer. Det är han och Mats Eklund som skriver 75 procent av revyns texter. I år blir det både vindkraftsdebatt, vargdebatt och invandringsdebatt på scenen. Tre debatter som har vissa gemensamma drag tycker Patrik:

– Alla är för, bara de inte kommer hit till oss. Ingen väderkvarn på vårt berg, inte just här där vi bor.

Ute i salongen lutar sig Mats Hurtig mot en av salongens stolsrader:

– Varje år vid den här tiden så säger jag samma sak hemma: Nej, det blir inget i år, vi blir inte färdiga. Fast så blir det klart ändå.

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons