Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Pelle Ossler i klassisk Berlinstudio

+
Läs senare



Pelle Ossler tillhör numera samma exklusiva skara som David Bowie, U2 och Iggy Pop.

Den forne Wilmer X-gitarristen spelade nämligen in sin skiva i Berlin - i legendariska Hansa Tonstudio.

-Berlin har länge varit en dröm, säger Ossler.

Rockhistorien ekar i Hansa Tonstudio i Berlin, där Pelle Ossler - som förste svenske artist - la grunderna till sitt femte album "Ett brus".

-Många skivor som spelades in där förändrade mitt liv - Bowies "Heroes", Iggy Pop, The Bad Seeds... En skiva som Iggys "The Idiot" blir ju bara bättre med åren. Man dras in i en förgiftad värld när man hör musiken, säger Pelle Ossler.
Bodde i Tyskland

Berlin, med sin mörka historia, har alltid fascinerat honom. I barndomen bodde Ossler med föräldrarna i tyska Kiel och Frankfurt, och familjen reste till den tudelade världsstaden i öst flera gånger.

-Jag minns militärfordonen, taggtråden längs motorvägen, Brandenburger Tors mäktiga port... Och muren, förstås. Efterhand har jag återvänt till de där minnesbilderna.

-1900-talet var ett fasansfullt sekel och Berlin var en av centralpunkterna. Först dekadansen innan kriget, därefter nazisternas fäste och sen blev allt sönderbombat.
"Här hör jag hemma"

Att skapa musik i Berlin har hägrat länge i horisonten men Ossler trodde aldrig att han skulle få göra det i Hansa Tonstudio. Tillfälle gavs när svenske musikproducenten Michael Ilbert etablerade sig där. På hans initiativ kom Ossler med band, hösten 2007, och spelade in i "The great hall by the wall" - där Bowie förevigade "Heroes".

-När jag kom dit kände jag direkt: "Här hör jag hemma". En unik studiomiljö, ekparkett på golvet, träreliefer som sticker ut från väggarna och sammetsvadderade portar, berättar han.

Under den intensiva inspelningen träffade de en pensionerad ljudtekniker, som minns när Bono skrev "One", när Nick Cave äntrade studion.

-Ljudteknikern var ödmjuk, tyckte inte att han hade skapat rockhistoria och betraktade våra hjältar som "småkillar". Det första han såg av Nick Cave var tydligen myggjagarna - sen kom Nick Cave (skratt).
"Världen är förskräcklig"

De mörka klangerna på "Ett brus" färgas av gitarrgnissel och en vibrerande elektrisk laddning, medan låtar som "Svartare än blå" bara vagt anknyter till den blues som Ossler spelade i Wilmer X.

-Jag gör min egen "euroblues". Wilmer utgick ju från den amerikanska bluesen.

TT Spektra: Är du en svartsynt person?

-Jag är ingen pessimist men världen är förskräcklig. Utgångspunkten är mörkret, men jag söker ljusglimtarna.
Sjunger om ex-flickvännen

Och ljuset visar sig tillfälligtvis i titelspåret "Ett brus", där Ossler sjunger om flickvännen.

-Hon är min före detta men vi finner nog varandra på nytt. Hon är en stor inspiration, säger han och berättar sedan historien om flickvännens ursprung.

-Fadern flydde från Östtyskland, var med om fruktansvärda saker och paddlade i kanot över Östersjön i full storm. Han drev i land i Danmark, blev tillbakaskickad och torterad av Stasi. Det är en hel film. Vi svenskar har haft en ofattbar tur, men även det kan vara kvävande, säger Ossler.
Annons
Annons
Annons