Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Paul Austers nya roman Lika intrikat som elegant

+
Läs senare

Paul Auster är mest känd för sin lysande och rättmätigt hyllade New York-trilogi från mitten av 80-talet. Men han är också poet och en framgångsrik filmförfattare. En produktiv och mångsidig skribent alltså, som numera ofta får dela den mediala uppmärksamheten med den nästan lika framgångsrika hustrun Siri Hustvedt.

Varje nytt alster som kommer ut från Austers författarverkstad betecknas som en litterär världshändelse, och 63 år gammal, befinner sig Paul Auster av allt att döma fortfarande på toppen av sin skaparkraft. Även om ingenting som han skrivit efter New York-trilogin egentligen har kunnat mäta sig med detta sensationella genombrott.

Idag kommer Austers senaste roman ”Osynlig” ut i en svensk översättning av Ulla Roseen, och det är en lika intrikat som elegant konstruerad berättelse i tre delar med olika tidsplan och omväxlande berättarröster i första och tredje person.

Låter det svårt och krångligt? Men så verkar det inte på läsaren, för utan att tänka särskilt mycket på själva romankonstruktionen slukar man gärna den här fascinerande och mycket spännande historien i ett enda svep.

Författaren kallar den själv på något ställe för en memoarbok om året 1967, det eskalerande Vietnamkrigets, rasupploppens, sexdagarskriget och den sexuella frigörelsens år i USA och världen.

Adam Walker är en tjugoårig student och förhoppningsfull poet vid Columbiauniversitetet i New York, när han på en tillställning möter den nästan dubbelt så gamle professorn Rudolf Born och hans älskarinna Margot, som ska komma att få en dramatisk inverkan på den unge Walkers liv.

I romanens första del berättar Walker själv om sitt möte med det frigjorda paret i tidstypisk universitetsmiljö; hur Born frikostigt erbjuder sig att finansiera en litterär tidskrift med Walker som redaktör och hur Margot med Borns goda minne förför den unge studenten.

Men denna intellektuellt och sexuellt lustbetonade trekant upplöses dramatiskt när den unge Walker får bevittna hur Born kallblodigt mördar en tonårig rånare och som utan att lämna andra spår efter sig än vittnet Walker flyr till Paris.

I romanens andra del har nästan fyrtio år gått. Walker är döende i leukemi och har lämnat det första kapitlet i en planerad roman om sitt liv till sin vän, den framgångsrike författaren James Freeman.

Berättarperspektivet växlar nu om till tredje person i skildringen av Adam Walkers barndom och tonår i en familj, som aldrig lyckas ta sig ur traumat med en tidigt förolyckad lillebror. Vidare Adams sexuella experiment med sin äldre syster och ett fortsatt ”incestuöst rövarliv” med samma syster.

I en tredje del, där författarvännen redigerat den redan döde Adams knapphändiga anteckningar, är vi åter nästan fyrtio år tillbaka i tiden, när Adam plötsligt reser iväg till Paris för att återse Margot och Born, nu skilda åt även om de lever i samma stad.

 Adam återupptar den sexuella förbindelsen med Margot och smider en plan att hämnas på Born för det brutala och oupptäckta mordet. Men det är den smartare Born som besegrar Adam och får honom utvisad ur Frankrike.

I romanens sista del låter författarvännen Adams syster få läsa det efterlämnade manuskriptet, som hon inte oväntat förnekar sanningen i. Och så avrundas hela berättelsen med ett dagboksutdrag av det sista vittne som kan berätta om den märkliga dubbelnaturen Rudolf Born.

Romanen ”Osynlig” faller väl in i det mönster som Paul Auster arbetar med i sina berättelsekonstruktioner. Ett genomgående tema i hans berättelser är ju att allt hänger ihop och i slutet av historierna binds ofta de mest osannolika händelser ihop. Det kan vara short eller long cuts, som man säger, men pusselbitarna faller ändå alltid på plats. Så även i romanen ”Osynlig”, som nog får räknas till Paul Austers främsta, med en berättelsekonstruktion värdig den mest fullfjädrade kriminalroman.

Annons
Annons
Annons