Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Osäkerhet på konstmarknaden

Annons


Världsekonomin är i gungning. Samtidigt förbereder sig de svenska auktionshusen för höstens stora försäljningar. Blir det fiasko eller succé? I dagsläget vet ingen, men oron är uppenbar.

-Det här blir som ett lackmuspapper på hur psykologin i samhället fungerar, säger Niclas Forsman, vd för Stockholms auktionsverk.

Inte sedan 1980-talet har konstbranschen upplevt sådana exempellösa framgångar som de senaste åren. Rekordförsäljningarna har duggat tätt, samtidigt som en ny köpstark grupp konstsamlare har gjort entré på konstscenen. Intresset för rysk, kinesisk och indisk samtidskonst har skjutit i höjden. Förra året uppgick försäljningen på konstauktioner i världen till 16 miljarder - dollar.
Osålda verk ökar

Men mitt i den ekonomiska krisen börjar även konstköparna dra öronen åt sig. Enligt auktionsdatabasen Artprice har antalet osålda verk på auktioner ökat från 36,8 procent förra året till 39.2 procent, samtidigt som prisnivåerna har sjunkit med 4,45 procent. Nedgången under hösten märks tydligast på auktioner med just rysk och kinesisk konst.

I Sverige har de stora auktionshusen ännu inte utsatts för några verkliga prövningar. Höstauktionerna inleds först i slutet av oktober månad. Men Stockholms auktionsverk fick en obehaglig försmak av konjunkturnedgången under sin ryska specialauktion för någon vecka sedan. Den ryska börsen hade i samma veva fallit med 60 procent och många av konstverk förblev osålda.

-Själva tajmingen var extrem, med tanke på att börsen hade sjunkit så mycket. Under den olyckliga veckan uppstod en psykologisk osäkerhet, säger Niclas Forsman.
"Livsstilsinvestering"

Men liksom konkurrenten Carl-Gustaf Petersén på Bukowskis är han ytterst noga med att inte måla fan på väggen. På auktionshus och gallerier talar man hellre om konst som en "livsstilsinvestering" och beskriver dagens köpare som en medveten och djupt engagerad grupp som köper målningar med hjärtat - inte för att de kan tänkas öka i värde.

-Jag skulle vilja säga att det är en annan marknad i dag än på 80-talet. Då var det väldigt mycket lånade pengar. Det berättas om människor som köpte konst som de inte ens sett bara för att göra en vinst. Det har vi inte stött på nu, säger Sara Sandström Nilsson, ordförande i Svenska Galleriförbundet.

Och ännu så länge står konstbranschen relativt stark i en ytterst svajig ekonomisk verklighet. Samma dag som Lehman Brothers var på väg att gå omkull sålde Damien Hirst konst för 1,3 miljarder kronor på Sotheby's i London.

-Man kan undra, herregud, vad är det för människor som sitter och köper konst när världen blöder? Jo, det är konstsamlarna. Vi har historiska belägg för att när det är ostadiga tider då tenderar konstsamlarna att vakna, säger Carl-Gustaf Petersén.

Det är en tes som Jan Hansen, gallerist på Lars Bohman Gallery i Stockholm kan skriva under på. De senaste veckorna har galleriet sålt konstverk som aldrig förr.

-Vi har haft fantastiska framgångar - mitt under den värsta krisen, säger han.
Annons
Annons