Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Varför är det så dyrt att åka buss?

+
Läs senare
/
Ledare

En tur med en lokalbuss i Paris kostar 15 kronor. I Östersund kostar den 30. Hur ska en besökare i Miljöstaden Östersund tolka den signalen?

Nu har Stadsbussarna i Östersund ett system som ger kraftig rabatt för den som åker mycket, men det är ändå svårt att förstå tanken med att sätta ett pris per enkelresa som ligger i nivå med några av de dyraste kollektivtrafikstäderna i världen: Oslo, Köpenhamn och London.

Priserna för ett månadskort på kollektivtrafik i Sverige har ökat fyra gånger snabbare än konsumentprisindex, KPI, visar en undersökning som SVT har gjort. I vårt län har priset gått upp ännu mer. Länstrafiken i Jämtland har höjt taxorna med 107 procent sedan år 2000. KPI steg med 21 procent under samma period.

Att resa kollektivt är bra för både miljön och samhällsekonomin. Fram till relativt nyligen var det också det bästa för den egna plånboken. Men i dag är det faktiskt billigare för många att ta bilen till jobbet än att åka kollektivt, särskilt på korta sträckor inom städerna. Och det är just den trafiken som står för de största koldioxidutsläppen. Det mest logiska för politiker som vill minska klimatpåverkan borde vara att stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot bilen. Men på de flesta håll gör man precis tvärtom.

Trots att bensinpriset har ökat kraftigt så har kostnaderna för att köra bil bara ökat hälften så mycket som kollektivtrafikpriserna. Prissättningen av kollektivtrafiken går alltså stick i stäv mot det de flesta politiker säger sig förespråka: att minska klimatutsläppen.

Ett vanligt argument för att höja priserna är att resenärerna bryr sig mest om turtätheten och kvaliteten, men det stämmer bara delvis. Stockholms lokaltrafik, SL, motiverade en prishöjning med att intäkterna skulle användas till att bygga ut och förbättra trafiksystemet, vilket i sin tur skulle öka resandet. Det blev tvärtom. Resandet minskade.

Om politikerna menar allvar med att minska klimatutsläppen behövs det en seriös diskussion om en högre skattefinansiering av kollektivtrafiken. Att fortsätta höja taxorna är ingen framkomlig väg. Vid en viss gräns blir priset avskräckande.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons