Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Valfrihet för alla som har feta plånböcker

/
  • Applåder vid tillkännagivandet av Comhems börsintroduktion 2014.

Annons

Halva svenska folket har tappat en rad populära tv-kanaler efter ett bråk om sändningsrättigheter. När det här skrivs är konflikten fortfarande olöst. Just nu står det skrivet i stjärnorna om Comhems och Boxers kunder kan se ÖFK:s matcher i Europa League, exempelvis.

Det är väl gammalmodigt att reta sig på alla innehållsleverantörer, operatörer, distributörer och andra "-örer" i tv-branschen. Men nog är det irriterande med en marknad som ser ut att vara full av valmöjligheter och hård konkurrens, men i själva verket domineras av en eller två aktörer som kan skinna oss utan att ens behöva leverera vad de har lovat.

Vi kan bara sitta där med våra kanalpaket med oändliga bindningstider och hoppas att favoritserien är kvar efter nästa förhandling med rättighetsinnehavaren, eftersom vi inte har något annat val.

I en ocean av påstådda valmöjligheter har vi inget val. Visst är det ironiskt?

Discovery och Boxer/Comhem spelade upp en liten teater förra veckan där de skyllde varandra för kanalhaveriet:

"Om vi inte har kommit överens innan söndag vädjar jag till dig att kontakta dina chefer i USA", skrev Comhems vd Anders Nilsson till sin motpart Henriette Zeuchner på Discovery.

"Käre Anders, du har mitt telefonnummer och jag vill ingenting hellre än att vi sitter ner tillsammans och hittar en lösning på den här situationen", svarade hon.

Tror de att vi är kompletta idioter? Jag kan bara instämma med DN:s sportkrönikör Johan Croneman: Man vill bara stå upp och kaskadkräkas.

Striden mellan branschjättarna är antagligen ett tecken på desperation. Enligt sajten Dina Pengar har Discoverys moderbolag i USA satt press på de skandinaviska dotterbolagen att leverera högre vinster.

Själv skrev jag ett mejl till Boxers kundtjänst och krävde nedsatt avgift för avtalsbrott. Bara för att se vad som skulle hända. Jag fick ett vänligt men innehållslöst autosvar tillbaka.

Annars jobbar säkert en armada av extrainkallade tonåringar dygnet runt för att ta emot telefonskäll från bolagens kunder just nu. Det är så man gör i branschen, skickar de unga till fronten.

Enligt Telekområdgivarna har kunderna eventuellt rätt till prisavdrag, kanske till och med rätt att häva avtalet om det skett en "betydande ändring". Men jag är säker på att avtalet innehåller några rader, så finstilta att de ser ut som en grå skugga över papperet, där det står att prisavdrag? Nänä. Det kommer aldrig på fråga.

För övrigt är inte Telekområdgivarna så oberoende som de säger. De ägs av Boxer och Comhem och några till.

Rundgång och Moment 22 är branschens mellannamn.

Och det här är antagligen bara början. Discovery har köpt rättigheterna till en rad framtida idrottssändningar för fantasipriser. Pengar som ska hämtas hem från kunderna. De som har råd.

Tiden är förbi när alla stora tv-evenemang betalades genom tv-licensen. Politikerna törs inte ta i frågan om att rödlista ett antal evenemang som betalkanalerna inte får köpa. Det är synd. Många EU-länder har sådana listor.

I stället går utvecklingen åt rakt motsatt håll. Snart är alla attraktiva program till salu för styckepris. Pay per view. Den totala valfriheten. För den som har råd.

Annons
Annons
Annons