Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Syns du inte så finns du inte

+
Läs senare
/
  • Hitta det unika i personligheten och gör det till en säljbar produkt. Det rådet får dagens unga arbetssökande.
Ledare

Går det att sammanfatta vad som krävs för att klara sig i dagens samhälle i en enda mening? Ja, kanske den här: ”Det gäller att visa framfötterna”.

”Personal branding” är ett modernare uttryck för samma sak. Personlig marknadsföring. Konsten att bygga ett eget varumärke. Det är vad unga arbetslösa får lära sig när de går till arbetsförmedlingen i dag.

Förr gällde det att utbilda sig för att få rätt kompetens, kanske läsa upp betygen för att bli gångbar på arbetsmarknaden. Det gick att få hjälp med det. Nu är sådana möjligheter i stort sett borta. Arbetsförmedlingen har inget att erbjuda längre, mer än kurser i hur man säljer sig själv, eller skapar en bild av sig själv som man tror är säljbar. För om du inte syns - då finns du inte.

Den här utvecklingen beskriver frilansjournalisten och författaren Kent Werne i sin nya bok ”Ofärdsland - Livet längs arbetslinjen”. Werne intervjuar arbetslösa, sjuka, ekonomiskt utsatta, desillusionerade jobbcoacher och utslitna arbetsförmedlare. Det är en bok man läser med stigande vrede.

En jobbcoach på ett stort utbildningsföretag berättar hur hon fick ansvar för 40 arbetssökande. När hon påpekade det orimliga för sin chef fick hon till att svar att ”vi måste fulköra, för det gör alla andra”. Meningen var aldrig att ungdomarna skulle komma i jobb. Bonusen för en lyckad coachning vägde helt enkelt inte upp vad det kostade.

Att stå utanför arbetsmarknaden är att vara riktigt utsatt i dag. Gränsen mellan att vara lyckad och misslyckad har blivit mycket skarpare, säger historikern Malin Junestav i boken. I den meningen är utanförskapet förstärkt. Fast regeringen hävdar att det är tvärtom. Genom att göra det svårare att få sjukpenning och a-kassa, så att färre därmed får ersättning, har de på papperet fått ner utanförskapet. Men med den sortens logik har ett land som helt saknar trygghetssystem inget utanförskap alls.

Det är en svidande summering av åtta år längs arbetslinjen som Kent Werne levererar. Det underliggande målet med politiken talar regeringen oftast tyst om. Men Werne hittar ett spår i en grå liten faktaruta i vårbudgeten: ”När konkurrensen om jobben ökar, minskar lönetrycket och det blir lättare för arbetsgivare att anställa”.

Ibland, när de tror att väljarna är utom hörhåll, kan de avslöja sig. Som Fredrik Reinfeldt under World Economic Forum i Davos: ”Jag säger inte att jag vill ha en större andel låglönejobb, för det låter inte så trevligt”.

Alliansens politik har förändrat vårt sätt att tänka. Samhällsproblem har blivit privata. Rättigheter har blivit skyldigheter. Frågan är om det finns någon väg tillbaka.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons