Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Stormvarning

+
Läs senare
/
Ledare

Träd över vägen, och över husen. Strömlöst och telefonlöst. Många kan hålla sig för skratt. Vädrets makter kan vi inte göra något åt. Men hur vi klarar att röja upp efter stormarna är en fråga om mänsklig organisation. Ta det här med tågen.

Genom opinionsbildning har tågresenärer fått rätt till ersättning vid förseningar även de som inte skapar problem. Jag har inget emot det. Men viktigare är att man löser de stora problem som följer på att tågen inte går. Stordriften har fördelar. Hela landet drabbas sällan samtidigt och i lika hög grad. Därför kan personal och reservdelar från andra landsdelar utnyttjas av elbolagen efter stormarnas strömlöshet.

På järnvägen är det svårare nu när SJ:s banavdelning slagits sönder och kortsiktiga upphandlingar ställer kunnigt folk på sidan samtidigt som allt mindre av reserver ökar sårbarheten. Det är en förklaring till att Trafikverket stänger av all trafik i stället för att se till att det finns reserver att ta till vid stormar som den i jul. Trafikverkets beslut leder visserligen till att SJ kan skylla ifrån sig. Men för passagerare som blir kvar i stationshus utan ersättningsbussar är det en klen tröst. Är det inte här en verklig resegaranti behövs?

Det är inte pengar för mindre förseningar som är viktiga utan garantier för att man tas om hand och i den mån det går tas vidare på ett alternativt vis. Kommersiella bussföretag har haft platser över i helgen utan att SJ kontaktat dem. För några decennier sen hade SJ egna bussar att dirigera. Hur klokt var det att slå sönder det systemet? Infrastrukturminister Elmsäter-Svärd (M) är nöjd med Trafikverkets beslut. Resenärerna är det inte. Gör om gör bättre, som socialdemokraten Håkan Juholt självkritiskt säger.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons