Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spåren är ju redan fulla

/
  • Mindre linjer kan bara bli lönsamma i kombination med trafiken på de stora stambanorna. Konkurrens på de lönsammaste bitarna kommer att slå ut mycket annan tågtrafik. Foto: Bertil Ericson/SCANPIX

Annons
Att köra tåg på de lönsammaste avgångarna på de lönsammaste sträckorna klarar vem som helst. Att se till att vi har ett effektivt och sammanhållet tågsystem vad gäller både tidspassning och fungerande taxor är svårare. En avreglering är att låta konkurrensen gälla vissa linjer och tider, medan resten blir ett planmonopol i Banverkets regi. Det gynnar inte vare sig resenärerna i stor eller järnvägens konkurrenskraft.
När ideologer får styra, får verkligheten ge vika. Vi har sett det i friskolefrågan. Där skolhusen blir allt fler på lärartäthetens bekostnad. Och där enorma vinster tas ut ur skolsystemet, se bara på försäljningen av John Bauer-gymnasierna. Samma sak ser vi nu på järnvägens område.
Vad spelar det för roll att spåren redan är fulla och att det inte går att pressa in fler persontåg mellan Stockholm och Malmö. Här ska avregleras, säger centerpartisten och infrastrukturministern Åsa Torstensson, c. Men hon vägrar att svara på frågan om SJ får köra de tåg som de gör i dag. Och hon kan inte svara på vilka effekter det har att spåren faktiskt är fulla.
Det är en övertro på marknaden som är totalt missriktad eftersom denna marknad i själva verket, som förre moderatledaren Ulf Adelsohn så klokt sa i gårdagens Studio ett, bygger på ett statligt monopol i Banverkets regi.
Någon måste förvisso fördela tågtiderna. Men är det så klokt att det är den part som står längst från kunderna, resenärerna och på godssidan näringslivet? Svaret är nej. Det kan åskådliggöras med att X2000-tåg med små förseningar får stå tillbaka för alla andra tåg som är i rätt tid, med nya stora förseningar som följd. Uppstyckningen av järnvägen har redan gått för långt.
Detta nya steg försvagar järnvägen ytterligare. Och det är helt följdriktigt att Adelsohn, som uttalar sig i egenskap av styrelseordförande i dagens persontrafiks-SJ, säger att en konkurrens på de stora lönsamma linjerna kommer att innebära neddragningar på de mindre linjer som bara kan nå acceptabel lönsamhet i kombination med trafiken på de stora stambanorna. Man kan jämföra med den utredning som för 15 år sen kom fram till att Sverige bara hade en enda lönsam flygplats, nämligen Arlanda. Starta och landa planen där då, sa kommunalrådet Fahlén i Övik, så får ni se hur lönsamt det blir.
Järnvägen har svåra konkurrenter redan i form av bil, buss, flyg, långtradare och fraktfartyg. Det regeringen nu gör av missriktad nyliberalism, är att försämra järnvägens konkurrenskraft.
Annons
Annons