Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Ropen skalla – en järnväg åt alla!

+
Läs senare
/
  • SJ upplyser inte längre om varför deras tåg blivit försenade, bara att de är försenade. Eftersom järnvägen är en politiskt brännhet fråga, blir också utropen vid perrongerna politiska.
Ledare

”Tåg inställt, ersättningsbuss”. Det inträffade häromdagen, varför tåget inte gick vet jag inte. Efter de senaste årens många mankemang på järnvägen är det lätt att bli cynisk. Själv intalade jag mig att det måste bero på de skyfall som blötlagt Sundsvall. Risk för vattenplaning på rälsen ...

Sedan i våras informeras inte längre SJ:s resenärer om varför tåg har blivit försenade eller inställda. Göteborgsposten berättar att SJ bett Trafikverket, som sköter utropen på perrongerna, att endast informera om hur stora förseningarna blir. ”Vi ville rensa upp i floran av utrop och textmeddelanden”, säger SJ:s pressinformatör, ”det viktiga är ju att ett tåg är försenat och när det beräknas avgå eller ankomma, inte orsaken till förseningen”. Nja, oavsett vad saken gäller så uppskattar människor att bli informerade och det hellre för mycket än för lite.

Eftersom järnvägen är en politiskt brännhet fråga, blir också utropen politiska. Trafikverkets censur gäller, vad jag förstår, bara SJ. Däremot upplyser man om orsaken till förseningarna beror på fel i infrastrukturen. Ett myndighetens subtila sätt att tydliggöra ansvarsförhållandet: Ett signalfel i Hallsberg (på grund av att regeringen snålar med underhållsbudgeten).

Jag tycker att Trafikverket borde informera om orsaken till förseningar även när ansvaret ligger hos operatörerna. Så får vi igång en diskussion om avregleringens effekter också ute på perrongerna.

Fri järnvägskonkurrens på vägen – det lät bra i teorin, men verkligheten ger en annan bild: konkurser, skraltiga, inställda och försenade tåg och dålig service. Det är bara om ropen skalla som vi kan skapa opinion för en järnväg åt alla.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons