Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Kunskapsdräneringen

+
Läs senare
/
Ledare

Skogsmästarskolan kan tvingas att flytta från Skinnskatteberg till Uppsala. Den lilla bergslagskommunen vill givetvis ha utbildningen kvar, men utredarna vill att Sveriges lantbruksuniversitets (SLU) verksamhet koncentreras till några få orter. Förslaget kommer trots att landsbygdsdepartementet varnat för en utveckling där SLU:s utbildningar akademiseras för långt.

Den tillförordnade prefekten Staffan Stenhag säger att det finns en stor risk att många av de undervisningsmoment som i dag utförs i skogen endast kommer att bedrivas inomhus och frågar sig: ”Om inte ens en skogsutbildning med gott renommé kan få ligga i skogen utan av oklara skäl måste flyttas till storstaden, då undrar man vart vårt samhälle är på väg. Vad har då landsbygden för chans i framtiden?”

Frågan är befogad. Men samma mönster återkommer dessvärre i regeringens politik för den högre utbildningen. Centralisering är nyckelordet.

Problemet är att centraliseringsivern grundar sig på en föreställning om att Sverige har några bra universitet och några lärosäten som inte håller måttet, vilket inte stämmer. Olof Hallonsten, doktor i forskningspolitik i Lund, går hårt åt de gamla universitetens särställning i ett inlägg på SvD:s debattsida. Han pratar om politisk låsning vid fördomsfulla ideal och att ”lovande grupper och miljöer diskrimineras i resurstilldelningen för att deras verksamhet bedrivs i Trollhättan eller Sundsvall snarare än Uppsala eller Lund.”

Men myten om Uppsala och Lunds överlägsenhet är svår att rå på. Marmorgolv, medaljprydda frackar och högtidliga byggnader imponerar än. I dag styr nostalgi politiken för högre utbildning. Men kunskap finns på så många håll och skogen är en viktig källa. Låt studenterna ösa fritt ur den!

Flytten av skogsmästarutbildningen är mer än en kommunal angelägenhet. Den är en del av en pågående kunskapsdränering av landsbygd och mindre städer. Vi talar inte om ”lärdomskommunen” Skinnskatteberg eller det ”akademiska” Östersund. Varför gör vi inte det? Antagligen för att vi har svårt att greppa att det är utbildningens innehåll som är det viktiga, och inte dess inramning.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons