Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Handel för framtiden

+
Läs senare
/
Ledare

"För 30 år sedan, 1982, var Östersund en garnisonsstad med tre regementen. Man hade fast telefoni, lyssnade på lp-skivor och bostaden värmdes upp med villaolja". Som LT berättade i går är Östersunds kommun i färd med att samla in synpunkter för en ny översiktsplan som ska ta staden in i den avlägsna framtiden – Östersund år 2042.

En intressant fråga, som inte är science fiction utan fast förankrad i samtiden, är handelns utveckling. I den lokala debatten kretsar diskussionen mycket kring förhållandet mellan centrumhandeln och Lillänge köpområde och frågan om en levande stadskärna.

Vid det senaste fullmäktigemötet återremitterades ett förslag om att ändra detaljplanen för att möjliggöra ytterligare handel i Lillänge. Förutom något buskargument att ett viktigt skogsparti offras på expansionens altare, menade kritiker att vidare utbyggnad skulle försämra förutsättningarna för centrumhandeln. Men är det verkligen Odenskog som är det långsiktiga hotet mot ett levande centrum, om vi ska tänka flera decennier framåt i tiden?

Man behöver inte vara diplomerad futurolog för att våga påstå att konkurrensen från nätet kommer att förändra villkoren för de traditionella butikerna.

För en del, kanske särskilt yngre, konsumenter är det redan i dag en främmande tanke att köpa en kamera eller dammsugarpåsar i små centrumaffärer, och det oavsett om butikerna har anor tillbaka till tiden före högertrafikens införande. Nätets priser väger tyngre än nostalgi. Och varför hyra en film i butik (den måste ju lämnas tillbaka nästa dag!) när man kan hyra samma rulle i tv:n?

En levande stadskärna måste utvecklas för att klara sig på egna meriter. Då krävs ökade insatser för mer av upplevelser; kultur, god mat, mötesplatser och social samvaro.

Handel handlar också om hållbarhet. Här borde vi uppmärksamma den kraft som uppstår när konsumenter går samman och organiserar sig. När ska vi börja handla smart tillsammans? Ja, när får Östersund sitt första bostadsområde som upphandlar kollektiv storhandel med hemkörning – självklart med elbil – till ytterdörrarna? Förhoppningsvis långt före år 2042.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons