Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Så kan kollektivresandet öka

+
Läs senare
/
Insändare

Resandet med kollektivtrafiken ökar och det är av olika skäl mycket viktigt att den ökningen fortsätter. För att detta skall ske måste informationen om kollektivtrafiken bli bättre. Speciellt för nya resenärer är en bra och enkel information viktig. Det finns också många icke svensktalande resenärer, varför det är viktigt att viss information även finns på engelska.

Ett plats där det är viktigt med bra information är i stationen, bl.a. därför att där sker många byten. Kvaliteten på informationen i stationen varierar, på en del platser är den bra, på en del sämre. Det är också viktigt att det är likartad information på samtliga stationer, så att den ovane resenären kan förstå informationen och känna sig trygg i sitt resande även vid främmande stationer.

Den viktigaste informationen på en station är uppgifter om samtliga avgångar och ankomster för samtliga operatörer och trafikslag som trafikerar stationen och det är viktigt att den informationen finns samlad på en central plats i stationen. Det gäller givetvis både tåg och bussar.

Informationen skall finnas i digital form i realtid. Information skall också finnas i tryckt form för hela den gällande tidtabellsperioden. Den informationen behövs, dels för att resenären ofta vill se hur resmöjligheterna är om t.ex. några dagar och dels för att digitala systemet då och då är ur funktion. Alla har inte heller uppkopplad mobiltelefon eller dator med sig och framför allt har inte alla klart för sig vilka appar eller hemsidor man måste ha nedladdade eller tillgång till för att finna informationen om just den aktuelle operatören på den stationen.

På stationen är det också annan information och service som måste finnas. Några exempel är uppvärmt väntrum, klara anvisningar till perronger / hållplatslägen, handikapptoalett, information i punktskrift samt hjärtstartare. En bidragande orsak till bristerna på stationerna är att på många av de större stationerna finns ingen som har det sammanhållande ansvaret för helheten.

Resenärsforum

(Resenärsforum är en organisation som främst arbetar med att bevaka kollektivtrafikresenärens dagliga intressen. Ett problem för resenären är ofta den oklara informationen och i detta inlägg beskrivs en del som bör göras för att förbättra informationen på stationerna).

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons