Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Östersunds översktsplan – en omodern framtid

+
Läs senare
Insändare

Översiktsplan 2040 är uppbyggd kring fyra strategier, varav en är att utveckla infrastrukturen och bygga ut kollektivtrafik och cykelvägar. Samtidigt avser man öppna bussgatan Odenskog-Odensala för biltrafik, med genomfart till Torvalla. Man tar därmed bort mycket av områdets identitet. Mitt förslag är att förtäta varligt, behålla bussgatan, de trafikfria gång- och cykelvägarna. Avståndet rakt över mot Odenskog/Lillänge och Stadsdel Norr är inte större än att kollektivtrafik kan prioriteras före ny genomfart.

Var finns nytänkandet? Stadstrafiken upphandlas där nya bussbolag varje gång köper in egna bussar, nya biljettsystem – mycket krångel har det varit. Bussåkandet måste göras mer attraktivt.

I Torvalla/Odensala bor många barn och ungdomar. Flera skolor ligger i närheten av 4:ans linje och bussgatan. Om Jämtkraft Arena och den nya sporthallen ska bli tillgängliga för fler, måste kollektivtrafiken förbättras. Enligt reseplaneraren (Länstrafiken) är snabbaste alternativet mellan Torvalla centrum och Jämtkraft Arena 23 minuter via centrum (buss 14), med möjlighet till 16 stopp på vägen. En onödigt lång tid som gynnar föräldraskjutsandet med bil eller att man låter bli att åka. Har någon tänkt tanken att se över frågan? Varför inte sätta in mindre bussar för direkt trafik under vissa tider, från Torvalla C via bussgatan,  utan omvägen via centrum, i syfte att minska bilåkandet och öka attraktionskraften?  Idrottsområdet skulle sannolikt vinna på bättre tillgänglighet för flertalet.

Och möjligen skulle aversionen mot arenapolitiken småningom minska. Nu har vi byggnaderna på plats, vi får gilla läget.

 

Tacksam för en debatt kring frågan

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons