Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ena handen vet inte vad den andra gör

/
  • Med lite bättre intern kommunikation skulle elavbrott på grund av nedfallna träd kunna åtgärdas snabbare.

Annons

Tisdagen den 5:e september på förmiddagen ringde jag Eons kundtjänst, angående en ca 14 m lång björk som lagt sig över högspänningsledningen i Västvik.

Söndagen den 10:e september vid 14.15 tiden fick vi strömavbrott i Västvik med flera byar runt Flåsjön. Ringde kundtjänsten som beräknade att elen skulle vara åter vid 21-tiden. Strax före kl. 20.00 kom en servicebil in på vår gård här i Västvik. Ca 15 minuter senare kommer ytterligare en servicebil från Sollefteå med 2 personer upp på gården.

Ett strömavbrott hade efter visst felsökande utmed ledningen, lokaliserats till Västvik.

Jag informerade servicepersonalen att det fortfarande låg en större björk över ledningen, ett träd som personalen inte visste om, trots tidigare anmälan från mig.

Björken togs bort och vi hade elen åter efter ca 20 minuter.

Måndag den 11:e september på förmiddagen kom en serviceperson upp på gården och hade som uppgift att åtgärda björken som låg över ledningen.

Jag informerade personen om att björken togs bort kvällen innan av personal från Sollefteå.

Min bedömning är att strömavbrottet som skedde söndagen den 10:e  mellan 14.15 och ca 20.20 kunnat förhindras om kommunikationerna fungerat bättre inom Eon.

I övrigt har vi haft många, både korta och långa strömavbrott runt Flåsjöbygden med flera samhällen den senaste tiden, men det råder alltid tystnad om orsaken till avbrotten.

Inget att klaga på servicepersonalen, som gör sitt bästa i ur och skur, sommar som vinter vid strömavbrott.

Ingvar Sundkvist

Västvik

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons