Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telekområdgivarna svarar på ledare i LT

Annons

Kommentar till ledare i LT 14 september, "Valfrihet för alla som har feta plånböcker":

Konsumentbyrån Telekområdgivarna har krav på sig att ge oberoende och opartisk information och rådgivning till konsumenter om avtal och villkor på telekommarknaden. Att organisationen verkligen agerar på ett opartiskt och oberoende sätt säkerställs både i organisationens styrdokument och av det faktum att två myndigheter, Konsumentverket och Post- och telestyrelsen, är representerade i styrelsen och har majoritet.

Telekområdgivarna ägs av branschorganisationen IT&Telekomföretagen. De operatörer som är med i Telekområdgivarna betalar en avgift, vilket i sin tur finansierar verksamheten. Alternativet hade varit att skattefinansiera verksamheten, men modellen med avgiftsfinansiering för branschen gäller för alla de fyra konsumentbyråer som finns i Sverige, varav Telekområdgivarna är den senast tillkomna. Samma typ av organisation finns för områdena försäkring, bank- och finans samt energi och gas.

Telekområdgivarna ger årligen råd till tusentals konsumenter, vilket i sin tur hjälper dessa konsumenter att hävda sina rättigheter gentemot teleoperatörerna. Organisationen har en hög grad av kundnöjdhet och det kan konstateras att byrån i många fall fått operatörer att förbättra sin kundvård och korrigera bristande efterlevnad av de lagar och regler som gäller. Telekområdgivarna tar också fram uppföranderegler med hårda krav på hur operatörerna får agera i relationen till sina kunder.

Sara Andersson

Avdelningschef Post- och telestyrelsen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons