Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

(S) underfinansierar

+
Läs senare
/
Debatt

Svar till Anders Ygeman (S), Marie Nordén (S) och Gunnar Sandberg (S) som i LT den 10 januari uttryckte att infrastrukturministern skulle hantera infrastrukturfrågan med en axelryckning och som vidare hävdar att Socialdemokraterna föreslagit högre anslag. De har fel i såväl sakfrågan som när det gäller faktiska siffror.

Det är av största vikt att vi har en infrastruktur som stödjer en politik för fler jobb, ökad tillväxt och en större tillgänglighet för alla som bor och reser i Sverige. Regeringen prioriterar en väl fungerande infrastruktur högt. Därför gör alliansregeringen nu historiskt höga satsningar på infrastrukturen och framförallt på järnvägen och dess underhåll. Den kommande planperioden satsar regeringen sammanlagt 86 miljarder på järnvägsunderhåll, vilket är mer än dubbelt så mycket som Socialdemokraterna i deras senaste planperiod.

Faktum är att Socialdemokraternas budgetmotion dels är underfinansierad, men också att man prioriterar bidrag framför en offensiv jobbpolitik. Notera att Socialdemokraternas budget består av 56 procent i bidragsökningar

Jag kommer i egenskap av riksdagsledamot fortsätta att driva på politiken för att skapa ännu bättre förutsättningar för Jämtland. Ett led i detta skulle vara att ändra beräkningsgrunderna för hur infrastrukturmedel fördelas över landet. I dag fördelas anslagen bland annat utifrån antal invånare i länet, något som blir missvisande i vårt läns fall, eftersom man varken räknar med turister eller säsongsarbetande.

Det har under decennier byggts upp en underhållsskuld på den svenska järnvägen. Mot denna bakgrund har regeringen målmedvetet tillfört resurser till drift och underhåll med extrasatsningar 2011, 2012 och 2013. Nu möjliggör regeringen en högre ambitionsnivå även för 2014. Järnvägen kan sakta men säkert bli allt bättre.

Alliansregeringen genomför nu en kraftfull ambitionshöjning för Sveriges järnvägar. Vi ökar anslagen med nära 20 procent. Vi genomför också den största satsningen på järnvägsunderhåll någonsin. Bara under 2012 satsade regeringen 7,6 miljarder kronor på järnvägens drift och underhåll. Det kan jämföras med de 3,7 miljarder kronor som Socialdemokraterna satsade 2006.

Saila Quicklund (M), riksdagsledamot

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons