Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Ogenomtänkt rödgrönt skatteförslag

+
Läs senare
/
Debatt

Det rödgröna kravet på kilometerskatt för tunga fordon är ett både orimligt och ogenomtänkt påtryckningsmedel för att försöka tvinga transportberoende företag att skicka gods på järnväg i stället för på landsväg.

Det stora flertalet väljer lastbilen därför att det inte finns några praktiskt tillämpbara eller ekonomiskt försvarbara alternativ.

Vi kommer från företag med vitt skilda inriktningar Milko och SCF Betongelement, alltså livsmedelsindustri och tung byggindustri. Men vi förenas i oron över de konsekvenser som kilometerskatten kan få här i Jämtland. Det är enkelt att redogöra varför vi måste välja landsvägstransporter.

När Milko hämtar mjölk på hundratals gårdar över ett stort geografiskt område går det knappast att hävda att vi i stället borde utnyttja järnvägen. Lika besvärligt skulle det vara att ta tåget för distributionen av de färdiga mejeriprodukterna till butikerna.

Att minska körsträckan genom exempelvis färre leveranstillfällen eller att på annat sätt försämra servicen har hittills inte varit en förändring som kunderna accepterat.

För SCF Betongelement är avsaknaden av lyftkranar och lagringsutrymme på flertalet järnvägsterminaler ett avgörande skäl till att 1 200 långtradare årligen skickas från vår fabrik i Strömsund med Mälardalen som en vanlig destination. Med bättre utrustade terminaler kunde större delen av vårt gods gå på järnväg och sedan flyttas över till lastbil för sluttransporten ut till den aktuella byggarbetsplatsen.

Alldeles färska beräkningar tyder på att kilometerskatten för landet som helhet årligen kommer att dra in cirka 5,4 miljarder kronor till statskassan. Frikopplad från helhetskonsekvenserna för samhället är en sådan budgetförstärkning naturligtvis alltid välkommen, men det är rent förödande att blunda för de allvarliga återverkningar som denna skatt kan åstadkomma.

Vad vi saknar är en seriös konsekvensanalys. Hur skulle kilometerskatten slå mot transportberoende företag? Hur påverkas glesbygden här i Norrlands inland och på andra håll? För rader av företag är marginalerna minimala så här i finanskrisens och lågkonjunkturens spår. Det krävs inga större ekonomiska insikter för att förstå att en sådan extra börda i detta läge lätt slår undan benen för en redan ansträngd affärsverksamhet.

Vill det sig riktigt illa kan nedläggningar bli den yttersta konsekvensen. Det är tillräckligt beklagligt redan om miljöförbättrande och produktivitetshöjande investeringar behöver skrinläggas eller skjutas på framtiden eftersom pengarna måste gå till kilometerskatten. Den föreslagna brandskattningen ger en otrygghet för företag och anställda i Jämtland.

Maj-Britt Ringvall

Styrelseordförande, SCF Betongelement

Göran Holmgren

Logistikchef, Milko

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons