Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Miljontals svenskar står utanför det nya e-samhället

+
Läs senare
Debatt

Vi är många som redan i dag upplever fördelar med de offentliga e-tjänsterna. På kommunernas webbplatser kan vi dygnet runt kontakta vården, ansöka om bygglov, ställa våra barn i kö till förskolan eller välja gymnasium. Statens och kommunernas visioner om e-samhället är ambitiösa, men missar om och om igen en avgörande del: stödet till användarna! Att satsa på lokala e-tjänster utan folkbildning, är som att erbjuda en matig soppa utan skedar.

Under 2009 fortsätter den statliga utredningen om lokal service i samverkan. Vi är positiva till utredaren Lars Högdahls förslag att IT (informationsteknik) och telefoni ska utvecklas för att bli den främsta kanalen för medborgarnas kontakter med den offentliga förvaltningen.

Men vägen dit är inte problemfri. Högdahl ger svenska myndigheter och förvaltning svidande kritik för sin brist på samordning av information till medborgarna: ”Statliga och kommunala myndigheter är inte organiserade att ge den offentliga service som enskilda och företag efterfrågar och behöver.” En del av lösningen för att förbättra kontakten mellan myndigheter och medborgare kan bli lokala servicekontor, enligt Högdahl. Dessa skulle kompletteras med lokala servicepunkter där människor i glesbygd skulle kunna kontakta myndigheterna med hjälp av teknisk utrustning.

Bra, men det går inte att blunda för att den digitala klyftan försvårar en e-lösning för olika typer av myndighetskontakt. Gapet mellan dem som använder digitala tjänster och de som inte använder, har tyvärr ökat enligt World Internet Institute. Deras undersökningar visar att mer än två miljoner svenskar över 16 år står utanför internetsamhället. En miljon av dem är under 65 år. Det är tydligt att behovet av folkbildning kommer att vara stort hos användarna av lokala servicepunkter.

Det är viktigt att inte lita till ytliga informationskampanjer, utan erbjuda folkbildning där människor kan lära sig utifrån behov och intresse. Folkbildningens uppdrag är bland annat att verka för demokrati och digital delaktighet. Hos oss surfar många ut på internet för första gången. Vi finns i alla kommuner och har lång erfarenhet av, och stor kunskap om, hur man motiverar och engagerar människor i takt med att samhället förändras. Studieförbunden har genom sina medlemsorganisationer och grundare en unik kontaktyta med Föreningssverige. 

Nu har utredningen en unik chans bryta ett ensidigt teknikfokus och ta med användarperspektivet också. Vi uppmanar utredningen att ta vara på folkrörelsernas erfarenhet och kunskap och tillsammans med dem arbeta fram en helhetssyn till gagn för medborgarna.

Vi uppmanar också kommuner, regioner och landsting att ta vara på studieförbundens djupa förankring i lokalsamhället och förmåga att öka den digitala delaktigheten. Annars riskerar ni att utveckla ny teknik och nya möjligheter som förblir oanvända av en betydande del av befolkningen. Och att e-förvaltningen därmed blir ett demokratiskt fiasko. 

Folkbildningsförbundet

Studieförbundens intresseorganisation

Åke Gustavsson, ordförande

Maicen Ekman, generalsekreterare

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons