Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Biogasen måste få statligt stöd

+
Läs senare
/
  • Det är svårt att se hur oljeberoendet ska minska utan att man tar itu med transportsektorns utsläpp och ger stöd till alternativ som biogas, skriver Karin Thomasson (MP).   Foto: SCANPIX
Debatt

För ett par månader sedan presenterade Energimyndigheten en delrapport till den nationella biogasstrategin, beställd av regeringen.

 Vi var många som hade höga förväntningar på rapporten och dess innehåll, inte minst när det gäller produktion av biogas för fordonsgas.

Biogas är det mest miljövänliga bränslet på marknaden just nu, och potentialen för att öka biogasens andel som fordonsbränsle är mycket stor.

Att starta produktion av biogas är dyrt, och även om man på sikt tjänar in investeringen så behövs stöd. Det av regeringen avskaffade KLIMP-stödet användes till stor del till att bygga biogasanläggningar runt om i Sveriges kommuner, bland annat här i Östersund.

Trots den potential, och den efterfrågan som finns efter fordonsgas så nämner rapporten ingenting om hur man ska jobba vidare med detta. Det man föreslår är stöd till rötning av gödsel från lantbruk, främst för el och uppvärmning, eftersom det skulle ge bäst klimateffekt anser man. Då bortser man helt från att 95 procent av alla drivmedel har ursprung från oljan, och att det inte finns något bättre alternativ till bensin och diesel på marknaden just nu än biogas. Det är svårt att se hur oljeberoendet ska minska utan att man tar itu med transportsektorns utsläpp och ger stöd till alternativ som biogas. Att använda rötad gödsel till el- och uppvärmning är naturligtvis också bra, men där finns redan gott om fossilfria alternativ.

Om detta är det förslag som regeringen kommer att använda som underlag för sin biogasstrategi så blir det bekymmersamt för alla kommuner som nu är igång med att satsa på biogas. Rapporten har kritiserats av bland annat borgerliga politiker i Skåne- och Västra Götalandsregionen, där man satsar stort på biogas.

Östersunds och Sundsvalls kommuner gör nu en gemensam satsning på en större biogasanläggning i Sundsvall. Råvaran kommer bland annat från matavfall från Östersund, Sundsvall samt Sundsvalls kranskommuner. Transporter kommer företrädesvis att ske med tåg, man ser över möjligheterna för det nu. Detta är det enda sättet för Östersund att säkra tillgång på biogas till sina fordon. Det framställs ibland felaktigt i media att ett alternativ till Sundsvallsanläggningen skulle vara en mindre anläggning i Östersund, men det är helt fel. Vi producerar själva inte tillräckligt med organiskt avfall för att driva en sådan anläggning, och intresset från andra aktörer att medverka har varit svagt.

Alternativet till den gemensamma anläggningen skulle vara att köpa biogas från södra Sverige, något som är vanskligt eftersom det är en bristvara. Risken är stor att vi skulle få in naturgas i stället, ett fossilt bränsle. Vårt eget matavfall skulle då gå till kompost, något som också kräver en stor investering. Vad gäller gårdsproducerad biogas så används den, på grund av logistikproblem, bäst som el eller värme på den egna gården varför det för den gröna näringen inte spelar någon roll huruvida det byggs en anläggning i Östersund eller Sundsvall.

Östersunds biogasbilar växer i antal, detta är vår chans att säkra drivmedel till dem.

Karin Thomasson (MP)

Östersund

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons