Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Ömsint och träffsäker tidsskildring

+
Läs senare

För precis tio år sedan gav Torbjörn Flygt ut sin prisbelönade roman ”Underdog”, en sprakande vital berättelse om en pojkes uppväxt i arbetarmiljö och en mycket detaljskarp tidsskildring av 70-talet.

I dag kommer äntligen en fortsättning på berättelsen om Johan Kraft och hans familj ut. I den 400-sidiga uppföljaren ”Outsider” har Flygt i en första del flyttat fram uppföljaren till mitten av 80-talet för att i del två kunna blicka tillbaka från ett aktuellt samtidsperspektiv.

Tidsskildringen är central och detaljskarp i Flygts båda romaner och ger avtryck i både intrig, karaktärsteckningar och miljöbeskrivningar. Flygt har använt både breda penslar och finvässade pennor i sin övertygande tidsskildring och är för övrigt på ett sprudlande gott berättarhumör när han nu följer Johan Kraft genom studentårens Lund och ut i vuxenlivet.

Läsaren får inledningsvis möta juridikstuderande Johan Kraft, som bor i studentkorridor, i ett tidstypiskt studentkollektiv, där det festas och slängs käft mellan tokpluggandet. Och där man inte är riktigt säker på vem man vaknar upp i sängen med efter en rejält genomfestad natt.

Studentkorridorens liv och individer skildras både skarpögt och med ömsinthet, ofta med en uppskruvad humoristisk svada. Och det verbala flödet är rikt på ironiska slängar mot både studentliv och studentstad. Så här kan det till exempel heta om studentstaden Lund:

”En stad med pompös självbild och fullständig avsaknad av självironi, en skenbild, förljugen och skev. Lund, så traditionstyngt att akademikerna främst känns igen på den hukande gången”.

Studentlivets och studentstadens instängdhet ger Johan Kraft ett slags andnöd, som han kurerar, om än inte botar, med periodvis ihärdigt festande och sexuella utlevelser. Men han har också en familj, sprungen ur pur arbetarklass och ihärdigt kämpande sig uppåt, som håller honom på plats med växande doser av ansvar och dåligt samvete.

Det finns partier i romanen, som i sin socialrealistiska detaljrikedom får mig att tänka på Karl-Ove Knausgårds utdragna kamp, men Flygt är inte lika konsekvent i sin berättarstil, utan låter gärna galghumorn ta över för att därpå snabbt växla spår och skjuta en allvarlig bredsida mot de politiker som målmedvetet håller på att montera ned den svenska välfärdsstaten.

Berättelsen om Johan Kraft och hans familj handlar ju också om en klassresa i det sena 1900-talets Sverige med mamman som går från att vara löneslav till att bli egen företagare, systern som lämnar servitrisjobbet för att bli läkare och Johan själv som blir affärsjurist. Och det gnager någonstans djupt i själen:

”Den ständiga skulden man bär med sig över att ha rest sig och gått, en förmäten handling, som säger, att det ni har inte är gott nog åt mig, jag vill inte längre vara en av er, jag spelar med ett annat lag nu”.

Fortsättningen på historien om Johan Kraft blir till en riktig bladvändare; en både uppsluppen, ömsint och lite gripande historia med träffsäker tidsskildring av en familj, som trots allt står pall i motvinden och tar sig upp för backen.

LO Rindberg

Annons
Annons
Annons