Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nyman: Det här är min drömchans

/
  • Joakim Nyman väljer bort finalen i Ford Flexifuel Cup i Emmaboda. Pirellis shoot out i Österrike smäller förstås högre.

I säsongens elfte timme kommer det stora genombrottet. Joakim Nyman blir Sveriges representant i Pirellis VM-uttagning i Österrike.
– Min drömchans, säger en överlycklig 24-åring.

Annons
Den ovanliga VM-uttagningen – eller ska vi säga talangjakten – sker nästa helg i Freistadt, med däcktillverkaren Pirelli som ansvarig.
Syftet är att gallra fram två förare som ska representera Pirelli i en splitter ny VM-satsning.
Det handlar om Grupp N i PWRC-klassen. 18 förare från Europa är handplockade av respektive landsförbund.
Nyman är uttagen i hård kamp med flera andra förare;
I första skedet fanns fem namn med: Jämten Patrik Sandell, Viktor Henriksson, Nynäshamn, Andreas Sjölander, Gävle, Joakim Nyman och Patrik Flodin, Ilsbo.
– Patrik var egentligen uttagen, men Fia (Internationella förbundet) satte stopp. Patrik hade för mycket rutin. Fia vill hitta yngre förare.
Till slut stod valet mellan Nyman och Henriksson. Svenska Bilsportförbundet valde Nyman.
– Jag är inte den snabbaste föraren, men min styrka är att jag har helheten. Jag kan hantera alla underlag. Jag har också lärt mig media.
Hur reagerade du när du fick beskedet?
– Det var en väldigt turbulent dag. Jag hade svårt att förstå det. Det här är min drömchans. Det går inte att beskriva.
Kan vi beskriva uttagningen som en möjlighet för de förare som inte har ekonomiska resurser att få köra VM?
– Ja, det blir en jättechans. Nio av tio förare klarar normalt inte en sån satsning eftersom det krävs ofantligt mycket pengar. Nu får vi alla en chans att tävla om ett VM-kontrakt.
PWRC-klassen körs parallellt med stora VM. Det finns alltså chans att Nyman får tävla mot Patrik Sandell nästa år.
– Jag vet inte vad Patrik satsar på, men visst kan det bli så. Vi är goda kompisar och han har jobbat för mig, att jag skulle få den här chansen.
Själva shoot-outen i Österrike handlar om flera delar: De sex SS-sträckorna (tre grus, tre asfalt) är en del, liksom den fysiska biten och hur förarna klarar sig gentemot media.
– Körningen och de rent tidsmässiga är bara 10 procent. Pirelli vill mer se hur du hanterar bilen. Intervjuerna och uppträdandet inför en jury (bestående av Pirelli och Fia) kommer kanske att vara ännu mer avgörande. Pirelli vill ha en så proffsig förare som möjligt.
Annons
Annons