Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Nya budskap i shoppingstråken

+
Läs senare
/
  • Ingrid Sommar och Susanne Helgeson ser ett stort intresse för hållbarhetsfrågor hos formgivarna, men i medierna fortsätter yta och konsumtion att dominera. ”Diskussionen saknas. Aktörerna finns, men de är små och spridda och har egentligen ingen chans att slå igenom”, säger de.Foto:  Jens L’Estrade/Scanpix
  • Bild från Swap-O-Rama-workshop i Istanbul 2007, klädbyte och syverkstad i ett. Klädbytarklubben Swap-O-Rama har blivit ett fenomen över hela världen.Foto:  Otto von Busch
  • I boken ”Modemanifestet” lanserar Sofia Hedström en shoppingdetox. ”Min stil blev verkligen inte lidande av att inte få in nya plagg i garderoben. Jag blev snarare kreativ. Shopping handlar inte om mode och stil, det är snarare ett fritidsintresse som ger bekräftelse och snabba kickar”, säger Sofia Hedström.Foto: Norstedts
  • Den holländske formgivaren Piet Hein Eek utgår ofta från återanvänt material i sin design.Foto: Paul Bergen/Scanpix

En månads shoppingdetox får hundratals personer att tänka om, och allt fler designers vill förändra världen – ändå fylls våra köpcentrum på helgerna.

Formskribenterna Susanne Helgeson och Ingrid Sommar manar till förändring.

Designvärlden älskar ord som kvalitet, hållbarhet och återvinning. Men budskapet vi möts av i inrednings- och modemagasin är ett annat. Trots att många i dag är beredda att betala mer för ekologiska bananer är kompromissviljan låg när det handlar om prylar. Galleriorna blir bara fler och klädmärkena lanserar såväl pre-höst- som pre-vårkollektioner, ofta även en resortkollektion mitt i höstmörkret – allt för att vi ska hitta nya plagg att shoppa året om. Inredningsbranschen följer efter och får oss att tänka säsongsbetonat även när det gäller soffkuddar, porslin och mattor.

– I dag är det inte ens slit och släng som gäller, utan köp och släng, säger Susanne Helgeson.

Tillsammans med Ingrid Sommar har hon skrivit ”Köp dig fri!”. Båda är erfarna designskribenter och boken föddes ur en frustration över hur ämnet design har förytligats. De försöker definiera dagens kvalitetsbegrepp, utifrån miljö, ekonomi och socialt ansvarstagande. Men vägen är långtifrån rak; naturmaterial som trä och bomull är förrädiska – urskog avverkas och ofantliga mängder vatten förorenas – och tygkassen är inte självklart bättre än plastpåsen.

Författarnas lösning är att få konsumenterna att betala det verkliga priset, och nyckelordet är transparens. Vi måste få veta hur saker är tillverkade, och för att skynda på utvecklingen föreslår de en statlig delegation för hållbara produkter, som den man har inrättat för hållbar stadsutveckling.

Men om vi vet att vår livsstil inte håller – varför ändras inte våra konsumtionsmönster? Louise Hård af Segerstad, kommunikatör på miljö- och forskningsorganisationen Albaeco, tycker inte att det är så konstigt:

– Från en kant får vi höra att vi ska vara miljövänliga, men den massiva informationen – reklam, politiska budskap, samhällsinformation – går ut på att vi ska konsumera. Vi bygger inga kyrkor längre och har inga platser där vi kan samlas kring andra värden, det som skapas i form av gemensamma utrymmen är köpcentrum och gallerior.

Den växande begagnatmarknaden är trots allt en motvikt och tillsammans med gör det själv-trender och klädbytardagar en växande rörelse. En av dem som tröttnat på ”snabbmatsmode” och överfyllda garderober är modejournalisten Sofia Hedström. Hennes recept är betydligt radikalare. För ett år sedan kom boken ”Modemanifestet” där hon och fotografen Anna Schori lanserar en shoppingdetox – en köpfri månad, eller som för hennes egen del ett köpfritt år – och nu skriver hon på en uppföljare.

New York-bon Heidi Hackemer lanserade ett liknande experiment på sajten Six items or less, att under en månad bara använda sex plagg. I Sverige har en eller två modebloggare antagit utmaningen, men diskussionen om hållbarhet är märkbart frånvarande.

– Jag känner mig absolut ensam om att lyfta frågan inom svensk modejournalistik. Däremot ser jag många designers och modehus som har börjat skapa opinion, säger Sofia Hedström.

Ett tecken på förändring är de Fashion Talks på temat hållbarhet som nyligen hölls under modeveckan i Stockholm, liksom en allt bättre granskning av den tidigare så slutna modebranschen.

– På 2000-talet har den enklaste vägen varit att satsa på kvantitet, att sälja så många plagg som möjligt. Nu går vi mot ett annat förhållningssätt, säger Sofia Hedström.

Hon tycker sig redan se att vi köper färre plagg, men är ganska ensam om att ifrågasätta shoppingen i sig.

För även miljö- och rättvisemärkta produkter sätter avtryck på jorden, så kallade footprints. Och klimatförändringarna är redan här, påminner Louise Hård af Segerstad:

– Man framstår lätt som tråkig när man säger att vi ska minska konsumtionen – jag gillar också snygga kläder. I stället borde vi formulera en annan vision som vi kan gilla. Vi skulle kunna prata om att skapa ett samhälle där vi mår bra, men det är svårt att göra det utan att låta som en hippie, säger Louise Hård af Segerstad.

Annons
Annons
Annons