Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Lågmält och dramatiskt i Östersund

+
Läs senare
/
  • Kristin Amparo, Andreas Johnson,  Andreas Weise, Kalle Johansson, Ellen Benediktsson, Isa, Jon Henrik Fjällgren – i går fick pressen tjuvlyssna på Östersundslåtarna.

Det blir en lågmäld lördag. Melodifestivalens tredje deltävling i Östersund bjuder på en ballad. Och en ballad till. Och så ytterligare en ballad. Och sedan en jojk-ballad.

Har du hört den förut? Det har du med största sannolikhet inte. Men det är onekligen många bidrag i Melodifestivalens tredje deltävling som påminner om andra artisters kända hitlåtar.

I går gavs pressen möjlighet att lyssna på bidragen i förväg på Hotel Clarion i Östersund.

Ellen Benediktson, som förra året tog sig till final med "Songbird", öppnar delfinalen i Östersund med "Insomnia", en småmörk och dramatisk historia som ganska omedelbart för tankarna till Loreens Eurovision-vinnarbidrag "Euphoria". Därefter kommer Svensktoppen Nästa-vinnaren Kalle Johansson med en Oskar Linnros-popdänga.

Han följs av Andreas Weise med Bruno Mars-funkpop-bidraget "Bring out the fire". Och 16-åriga debutanten Isa, med en del wailande i den sittdansvänliga Taylor Swift-popsången "Don't stop" som tydligt hämtat inspiration från "Shake it off". Och så Kristin Amparo med en Adele-liknande ballad, som blandar stråkar, pampiga trummor och mäktig men samtidigt skör sång.

Överlag känns startfältet, trots några poplåtar, lågmält i Östersund. De dramatiska balladerna tar liksom över. Och den som förväntat sig medryckande, bombastisk schlagerrock från veteranen Andreas Johnson lär bli överraskad. När han nu ställer upp i tävlingen för sjätte gången som artist gör han det med den elektroniska balladen "Living to die".

Det bidrag som sticker ut mest i veckans startfält är den låt som avslutar deltävlingen: "Talang"-vinnaren Jon Henrik Fjällgrens "Jag är fri". Låten, en rakt igenom jojkad och småpampig ballad, skulle smälta in alldeles utmärkt på soundtracket till "Lejonkungen" och ingjuter en känsla av framtidshopp.

Therese Lindström/TT

Annons
Annons
Annons