Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Nationalkonstnären Zorn i nytt ljus

+
Läs senare
/
  • Fotografi av Anders Zorn taget på 1890-talet, när Morasonen stod på toppen av sin karriär.Foto: Johannes Jaeger/Zornmuseet
  • I år är det 150 år sedan konstnären Anders Zorn föddes. Zornmuseet i Mora firar med jubileumsutställningen
  • Zorngården, som konstnären själv ritade, är fylld av fiffiga lösningar och den tidens senaste teknik. Sedan Emma Zorns död 1943 är den öppen för allmänheten.Foto: Lars Hallén (beskuren)
  • Zorn var så missnöjd med
  • Det porträtt som museiintendent Johan Cederlund är mest nöjd med att han fått med till utställningen är inlånat från Pradomuseet i Madrid och föreställer Cristina Morphy, dotter till en spansk greve. Foto: Museo Nacional del Prado, Madrid
  • Konsthistorikern Johan Cederlund är museichef på Zornmuseet i Mora. Foto: Zornmuseet

Vita huset i Washington, Pradomuseet i Madrid och Musée d'Orsay i Paris. Anders Zorns tavlor hänger på fashionabla adresser världen över. I sommar finns chans att se sällan visade verk på Zornmuseets succéutställning i Mora.

– Varför är tanterna nakna? frågar en liten pojke under guidningen av "Zorns mästerverk", en påkostad jubileumsutställning på Zornmuseet som firar att det är 150 år sedan konstnären föddes.

Utställningen slår nya publikrekord nästan dagligen och det är trång och varmt i salen som kallas "Naket i det fria". Runt omkring oss vadar kurviga kvinnor i skimrande skärgårdssvikar.

- Många konstnärer tycker om att måla nakna tjejer, svarar guiden.

Visst är det så. Samtidigt är det få konstnärer som förknippas så mycket med nakenstudier som Anders Zorn. Baderskorna gjorde visserligen succé när de ställdes ut på världsutställningen 1989 och bidrog till konstnärens framgång. Trettio år senare, mot slutet av Zorns liv, kritiserades de i stället av modernisterna.

- Till utställningen har vi plockat fram några av de finaste, där han briljerar med vatten och ljus och speglingar. Senare i hans produktion blev det mer naket på löpande band, och mer med en voyeuristisk blick. De målningarna intresserar inte institutioner utan auktioneras ut och det är därför de syns överallt, förklarar museidirektören och konsthistoriken Johan Cederlund.

Johan Cederlund är van vid att besökarna kommer för att se nakenmålaren Zorn, eller möjligtvis hembygdsskildraren. De brukar däremot lämna museet med en annan, mer rättvisande, bild av konstnärskapet: Zorn - akvarellmålaren kanske. Eller Zorn - skulptören.

Men vi är nog många som fastnar för porträttmålaren Zorn.

Under hela sin karriär var Zorn en flitigt anlitad porträttmålare som bland annat fångade tre amerikanska presidenter - Cleveland, Taft och Roosevelt - med sin pensel. Den rättframme dalakarlen omhuldades av den amerikanska societeten och gjorde sju resor över Atlanten. Johan Cederlund berättar att det framför allt var amerikanska magnater som fastnade för Zorns stil.

- Han hade en modern nonchalans i porträtten och kunde fånga de förnäma miljöerna på ett elegant och raffinerat sätt.

När det gällde att marknadsföra sig var Zorn långt före sin tid. Han tjänade också astronomiska summor på sina porträtt. Ett enda kunde inbringa motsvarande en miljon kronor i dagens värde, och han målade runt 550 stycken.

Långt ifrån alla av Zorns porträtt föreställer uppburna celebriteter. Bryggeriarbeterskor med uppkavlade ärmar varvas med kungligheter i finaste siden. Fram träder en bild av en yvig konstnär som står med ena foten i societskretsar världen runt och den andra i Mora. En sal efterliknar Gopsmor, en vildmarksateljé vid dalälvens strand dit Zorn tidvis drog sig tillbaka för att leva under enkla förhållanden.

- Zorn var en sammansatt personlighet, säger Johan Cederlund. Han förstod vilka manér som krävdes i societetsvärld. Men här i Mora var han alltid Grudd-Anders (släkten kom från gården Grudd, reds anm).

Privat var Zorn känd för "en intensivt våldsam livsföring" som Johan Cederlund uttrycker det. Något som inte kan ha varit enkelt för hans hustru. Emma Zorn, född Lamm, var en bildad kvinna från en högborgerlig judisk släkt som även efter att kärleken falnat ägnade mycket tid åt att administrera Zorns konstnärskap.

- I Gunnar Hellströms film om Zorn spelas Emma av Liv Ullman som går tårögd hemma medan Anders reser. Den bilden får man inte om man läser Emmas brev, där framträder en stark och självständig kvinna, säger Johan Cederlund.

Emma Zorn kommer ägnas en egen utställning på Zornmuseet i höst, där jubileumsfirandet fortsätter året ut.

Lisa Boda/TT Spektra

lisa.boda@ttspektra.se

Annons
Annons
Annons