Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klädkedja slutar ta betalt för påsar efter ramaskri från kunder

Projektet har gett 1,1 miljoner till Naturskyddsföreningen.

Annons

I mars 2015 tog klädkedjan Indiska beslutet att börja ta betalt för plastpåsar efter ett förslag från Naturvårdsverket. Påsarna kostade 1–2 kronor styck beroende på storlek. Syftet var att minska antalet plastpåsar på marknaden och kanske få människor att ändra sitt beteende och ta med sin egen påse eller tygkasse.

Men efter många och återkommande klagomål från kunder togs ett nytt beslut, inför julförsäljningen 2016, att återigen erbjuda påsar gratis.

Hur mycket klagomål har det varit?

– Vi fick både ris och ros till en början. Många kunder tyckte det var bra, men det var även många som inte förstod syftet eller ville ”bestämma själva vart pengarna skulle gå”, säger Maria Elfors, hållbarhetschef på Indiska, i ett mejl till VLT.

Överskottet från försäljningen av plastpåsar har gått till Naturskyddsföreningens projekt inom plastbekämpning. Totalt har Indiska donerat cirka 1,1 miljoner kronor sedan mars 2015.

Klädkedjan planerar dock att fortsätta jobba med hållbarhet:

– Vi använder fortfarande samma hållbara påsar, gjorda av ostronskal och återvunnen plastråvara och kommer fortsätta skapa kreativa idéer som bidrar till en hållbar konsumtion och påverka marknaden i stort, säger Maria Elfors.

Läs även: Tjäder krossade helikopterruta - "Jag fick en smäll rätt i ansiktet"

TV: Folks agerande bedrövligt : Gatuarbetare möts med fingret och svordomar

För Plus-kunder: Professor anmäld för forskningsfusk och för att ha överdrivit sina akademiska meriter

Annons
Annons
Annons