Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Trafikverket räknade flera hundra procent fel

+
Läs senare
/
  • Färska exempel på felräkningar: gång- och cykelväg vid E 14 i Åre, rondellbyggena längs Vallaleden på Frösön och väg 321 från Svenstavik mot Myrviken.
Foto: Elisabet Rydell-Janson/Robert Henriksson/Henrik Flygare/Daniel Hansson
  • Rondelbyggena på Vallaleden vid Vallsundsbron och Önevägen beräknades först kosta 9,8 miljoner. Nu har den kostnaden ökat till omkring 15 miljoner.
  • Gång- och cykelvägen mellan Vik och Frönäset i Åre beräknades kosta 3,2 miljoner. I förstudien visar sig projektet kosta 8–12,5 miljoner.
  • Upprustningen av väg 321 från Svenstavik och norrut beräknades kosta 47,5 miljoner. Nu beräknas kostnaden till 80 miljoner.
  • Mats Olofsson

Trafikverkets kostnadsberäkningar för upprustningar av länets vägar stämmer inte.

Flera projekt ser ut att bli upp till tre gånger så dyra som planerat, men mer pengar finns inte att skjuta till.

Lösningen kan bli att sänka ambitionsnivån de närmaste åren.

Det är inför en uppdatering av den så kallade länstransportplanen, där det fastställs vilka vägprojekt som ska prioriteras i länet, som det visar sig att Trafikverkets tidigare kalkyler inte stämmer.

De beräkningar som ligger till grund för prioriteringsordningen från 2010 har visat sig i vissa fall missat målet med flera hundra procent.

– Vi är inte hundra på vad som har hänt. När vi gör kalkylerna bygger det på en erfarenhet av vad det tidigare har kostat att bygga en likadan typ av väg och använt de värdena som nyckeltal, säger Mats Olofsson, regional samordnare för Trafikverket i Jämtlands län.

Här är de färska exemplen på felräkningar i länet:

• De aktuella rondellbyggena längs Vallaleden på Frösön beräknades kosta 9,8 miljoner, men nu när bygget närmar sig är kalkylen cirka 15 miljoner.

• Väg 321 från Svenstavik mot Myrviken beräknades till 47,5 miljoner, men nu fyra år senare pratas det om kostnader på 80 miljoner.

• Den gång- och cykelväg som planeras i Åre beräknades preliminärt kosta 3,2 miljoner, men de förslag som presenterades för ett år sedan ligger mellan 8 och 12,5 miljoner.

Exakt vad som orsakat felräkningarna i varje enskilt fall kan Mats Olofsson inte svara på.

– Vad gäller cykelvägen i Åre, som exempel, så måste man skära bort berg längs hela sträckan och det blir väldigt dyrt jämfört med om man ska bygga på åkermark.

Nu ska Trafikverket börja använda nya nyckeltal i sina uträkningar för att förhoppningsvis förbättra träffsäkerheten i kalkylerna.

– De nyckeltalen är högre än vad de varit tidigare, säger Mats Olofsson.

Men trots att det mesta tycks bli dyrare än beräknat så är de ekonomiska ramarna för de kommande tio åren oförändrade.

– Eftersom vi har förbrukat mer än beräknat på vissa objekt redan och vi inte får mer pengar så kan vissa objekt i framtiden ta stryk.

En lösning på problemet kan bli att sänka ambitionsnivån på de aktuella vägbyggena och upprustningarna.

– Det kan bli så att åtgärderna inte blir vad man har trott att man skulle få. Vi vill gärna ändå genomföra så mycket vi kan av objekten men sedan kan innehållet bli reducerat, säger Mats Olofsson.

Jan Molde, infrastrukturstrateg vid Regionförbundet, är den utredare som har uppgiften att sammanställa den nya prioriteringslistan för länets vägprojekt. Han tror inte att något aktuellt projekt måste strykas helt ur den nuvarande prioriteringslistan på grund av felräkningarna.

– När det blir dyrare blir det problem för oss, men jag vill inte säga att man behöver prioritera ner vissa projekt, men det kan bli förskjutningar, säger Jan Molde.

Annons
Annons
Annons