Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Stadsjeep för miljövänner

+
Läs senare
/
  • Mitsubishi Outlander PHEV är världens första fyrhjulsdrivna crossover med laddhybrid. Bokstäverna står för Plug-in Hybrid Electrical Vehicle.
  • Motorrummet rymmer både den vanliga bensinmotorn, den elektroniska styrenheten och elmotorn som driver framhjulen. Någon mekanisk förbindelse till de drivande bakhjulen finns inte – bara sladdar.
  • På instrumentpanelens bildskärm kan man följa hur de blå sektionerna i batteriet successivt töms under körning.
  • Någon egentlig växelspak finns inte eftersom bilen saknar växellåda. Man väljer framåt eller bakåt med en joystick. Här finns också knappar för att låsa fyrhjulsdrivningen på 50/50 och för att spara ström respektive ladda ström.
  • Laddaggregatet blir vid elanslutning hängande mellan bilen och väggkontakten och är både klumpigt och skrymmande. Dessutom lockande för illvilliga sabotörer.
  • Förarplatsen är i stort likadan som hos vanliga Mitsubishi Outlander.

En fyrhjulsdriven stadsjeep som bara drar 0,19 liter milen. För bra för att vara sant? Ja, men körd på rätt sätt blir Mitsubishi Outlander PHEV ändå extremt snål – och den klassas dessutom som supermiljöbil.

Mitsubishi Outlander PHEV är en så kallad plug-in-hybrid, vars batterier kan laddas via en vanlig väggkontakt och som drivs av både en bensinmotor och två elmotorer. Fast den extremt låga officiella bensinförbrukningen förutsätter att bilen förflyttas enligt den europeiska körcykeln och då huvudsakligen med hjälp av elmotorer och ett "fulltankat" batteri.

Den körcykel som sedan 2000 används vid certifiering av nya bilmodeller genomförs inomhus, i 25 graders värme och på en rullande landsväg. Alltså utan något luftmotstånd. Provet körs motsvarande 1,1 mil i olika hastigheter, där dock huvuddelen motsvarar stadstrafik och där medelhastigheten inte blir högre än 33,6 kilometer i timmen.

Det stämmer förstås inte särskilt väl med verkligheten. I alla fall inte i svenskt klimat och i svensk trafikmiljö.

Om man tar sig fram exakt enligt EU-körcykeln ska det gå att färdas lite drygt fem mil på enbart el och helt utan avgaser. Jag kommer bara hälften så långt innan batteriet är tomt och bensinmotorn automatiskt surrar igång. Det är bara någon enstaka grad varmt ute, halvljuset är tänt och efter några kilometer är jag ute på motorvägen. Så här hade förstås inte EU-körcykelns konstruktörer tänkt sig färden – kallt, mörkt och 110-väg.

Men om du bor högst ett par mil från jobbet, laddar batterierna under arbetstiden och sen åker samma väg tillbaka hem och jackar i kontakten igen – då kanske bensinmotorn aldrig behöver starta och bensinförbrukningen blir i princip noll.

Outlander PHEV är lika enkel att köra som vilken automatväxlad bil som helst. Bortsett från att den här går ljudlöst och att den faktiskt inte har någon växellåda alls. Framåt eller bakåt är de enda valmöjligheterna.

Bilen kan antingen köras på enbart el, där en elmotor driver framhjulen och en annan elmotor driver bakhjulen. Med hybriddrift inkopplad används både de två elmotorerna och bensinmotorn. Den sistnämnda fungerar då som generator och laddar batterierna. I ett tredje alternativ drivs bilen av bensinmotorn medan elmotorerna griper in när det behövs extra kraft, vid exempelvis en omkörning.

Provbilen är utrustad med bland annat kollisionsvarningssystem, autobroms och adaptiv farthållare, men det kostar 20 000 kronor extra.

Kanske borde vara med från början i en bil som i övrigt är så tekniskt avancerad?

Annons
Annons
Annons