Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Smidig och rymlig liten kombi

+
Läs senare
/
  • Sluttande taklinje ger strömlinjeformad bil. Renault Clio Sport Tourer ser sportig ut trots att det är en kombi.Foto: Janerik Henriksson/Scanpix
  • Sluttande taklinje ger strömlinjeformad bil. Renault Clio Sport Tourer ser sportig ut trots att det är en kombi.Foto: Janerik Henriksson/Scanpix
  • Brett lastgap och låg lasttröskel gör ilastningen enkel.
  • Baksätet har plats för tre, med högre takhöjd för bättre utrymme.
  • Instrumenteringen är enkel och samlad med några få knappar och rattar där konturen är blänkande krom.
  • Förarmiljön i Renault Clio Sport Tourer känns modern där instrumenten samlas i en stor läsplatteliknande skärm med kromkontur och pianolack. Enkelt och lätthanterligt.
  • Med den trecylindriga motorn med 90 hästkrafter krävs en hel del arbete med växelspaken, särskilt vid omkörningar på landsväg.
  • Den trecylindriga motorn med 90 hästkrafter är pigg och smidig i stadstrafik, men en aning svag ute på landsväg där nedväxlingar krävs för att den ska orka.

Liten men ändå stor. Nya Renault Clio Sport Tourer, det vill säga kombiversionen, gör småbilen till en praktisk men fortfarande smidig bil.

Små kombibilar har inget större fäste i Europa men i just Sverige, som är ett traditionellt kombiland, är andelen betydligt högre. Renault Clios kombiversion beräknas stå för cirka 20 procent av Clioförsäljningen här. I Europa ligger siffran på ungefär fem procent.

Nya Renault Clio har hyllats för sin djärva design och uppdaterade teknik, och naturligtvis har även kombin samma egenskaper. Och trots att det är en kombi, har Clio Sport Tourer ett smäckert utseende med böljande mittveck runt hela bilen. Korrekta proportioner som ändå ger en kombis utrymme.

Extra bagageplats. Bagageluckan är föredömligt rak vilket ger ett brett och stort lastgap som också har låg lasttröskel. Med fällda säten ryms hela 1 380 liter och upp till 248 centimeter långa föremål. Med uppfällda säten och last under bagagehyllan ryms dubbelt så mycket i kombin jämfört med vanliga Clio.

Skillnaden är alltså bagaget, där kombin är 20 centimeter längre än originalet. Hjulbasen är däremot densamma. Även invändigt är det mer utrymme med högre takhöjd i baksätet för bättre komfort.

Mycket muller. Motorerna är desamma som i original-Clion och jag testar den trecylindriga bensinmotorn med 90 hästkrafter.

Motorn har ett ljud som en korsning mellan en symaskin och epa-traktor, och antingen gillar man mullret eller så tycker man att det låter för mycket.

Väl uppe på femmans växel dämpas motorljudet och trots att bilen saknar en sjätte växel är motorn lugn även i högre hastighet. Motorn är lättkörd tillsammans med mjuk växellåda och styrning. De 90 hästkrafterna räcker precis, men kräver nedväxling och bestämd gas vid omkörningar. Efter över 120 mils körning på både motorväg och i stan ligger förbrukningen stabilt på 0,6 liter.

Visserligen fixar motorn motorväg, men tar in ljud i högre hastighet och känns lite burkig.

Smidig i stan. Trots att det är en kombi är den ändå liten och smidig även i stadskörning. Kraften kommer direkt och motorn mullrar gott innan en ny växel läggs i mellan rödljusen.

Invändigt känns kupén modern, men enkel och tydlig. Mittkonsolen är formad som en stor läsplatta med få knappar och en sju tum stor pekskärm.

Tittar man på konkurrenter till Clio Sport Tourer är utbudet av små kombibilar litet.

I stället har trenden övergått till små kompakta stadsjeepsliknande bilar. Och den tidigare konkurrenten Peugeot 208 SW (kombi) har förvandlats till en 2008, som lanseras i sommar.

Clio Sport Tourer kostar 6 000 kronor mer än vanliga Clio och förvandlar den till en praktisk småbil med lastmöjligheter utan att behöva bli klumpigt stor.

Annons
Annons
Annons